364
UTFORSKA vad vi kan och gör
UTFORSKA vad vi kan och gör

Stäng

Kompetensområden

Kontakta mig

Vill du veta mer och ta reda på hur vi kan hjälpa just dig? Lämna dina kontaktuppgifter

Valdation:
* Förnamn:
* Efternamn:
Företag:
Tel:
* Email:
Land:
* Meddelande:
Successfully sent!
Could not send the mail, try again later!
KAFFE ELLER TÉ? Vi kan väl ses över en kopp.
BI blog

Blogg mars 10, 2017

Gartners BI-rapporter 2017 - nyheter och höjdpunkter!

Februari ligger bakom oss och årets första vårtecken i form av Gartner-rapporterna kring BI är släppta! Som verksam inom Business Intelligence segmentet är det fem rapporter som är värdefulla att hålla koll på. I den här texten kommer jag huvudsakligen att fokusera på Magic Quadrant for Business Intelligence and Analytics Platform.

1. Magic Quadrant for Business Intelligence and Analytics Platforms (2017)
2. Critical Capabilities for Business Intelligence and Analytics Platforms (2016)
3. Magic Quadrant for Data Science Platforms (2017)
4. Market Guide for Enterprise-Reporting-Based Platforms (2016)
5. Magic Quadrant for Data Management Solutions for Analytics (2017)

Som beslutsfattare är det viktigt att förstå att Gartner har valt att dela upp BI-portföljen i olika vertikaler som på ett eller annat vis förhåller sig till varandra. Först och främst har de gjort en distinktion mellan "Enterprise Reporting Platforms" och "Modern BI Platforms". Detta genomfördes i rapporten 2016 och drastiskt förändrade landskapet då antalet återförsäljare i ledarkvadranten gick från nio till tre! Samma tre, Tableau, Microsoft och Qlik, återfinns i ledarkvadranten även 2017. Nästa uppdelning är skillnaden mellan en "Modern BI Platform" och en "Data Science Platform". Detta är värt att hålla i minnet när man utvärderar aktörer som SAS och IBM som båda klassas som visionärer inom BI & Analys men som ledare inom data science.

Årets upplaga för Critical Capabilities och Eneterprise Reporting är inte släppta än, de brukar publiceras i skiftet Mars- April och speciellt den gällande Critical Capabilities är intressant för den som vill utvärdera olika funktioner för att uppnå de fem viktigaste användningsfallen som Gartner tror är avgörande för framtidens BI.

Nedan bild är tagen från Gartners rapport kring Enterprise Reporting Platforms och visar vart de olika produkterna hör hemma. Jag vill poängtera att en god plattform för enterprise reporting är guld värd när det är dags att börja arbeta med "modern BI" och data discovery. 

Business Intelligence

Ledarna 2017

I bilden nedan kan ni se årets magiska kvadrant tillsammans med aktörernas position föregående år. För den som har lite tid för en djupare analys rekommenderar jag ett besök till Fredrik Hedenströms gartner dashboard! Microsoft, Tableau och Qlik kan titulera sig som ledare även i år. Tableau framhålls som "Gold standard for intuitive interactive exploration" men det påvisas även att många enterprisefunktioner är "work in progress" och inte riktigt på plats än samt att produktens signum med intuitivt gränssnitt för utforskande av data har blivit mainstream och erbjuds av alla stora BI-leverantörer. Det ska bli spännande att se vad deras köp av hyper får för effekt på produktens analysmotor, det får vi säkert veta mer om i år! s

Microsoft Power BI har lyckats positionerna sig längst till höger på skalan över "completeness of vision" och detta attributeras till att de ständigt agerar i enlighet med sin roadmap och uppdaterar produkten varje månad. Microsoft var tidigt ute med sökbaserad analys med sin Questions and Answers funktion och har nyligen introducerat Quick insights funktionen som en enkel variant av smart data discovery. Samtidigt arbetar man med att integrera statistikspråket R i produkten och arbeta vidare med machine learning. Det som jag själv kanske tycker är mest intressant är hur microsoft rör sig mot agerbar BI med integrationen mellan Microsoft Flow och Dynamics!

Qliks position i ledarkvadranten drivs av en robust produkt, en god kundupplevelse och ett starkt globalt partnernätverk. Jämfört med de båda andra ledarna har deras prestation på marknaden påverkats av ett delat fokus mellan den etablerade produkten QlikView och den lite mindre mogna produkten Qlik Sense. Detta tillsammans med att Qlik inte gjort några investeringar kring smart data discovery samt har en Cloud-strategi som är under utveckling gör de inte riktigt får lika höga poäng som Tableau och Microsoft.

Business intelligence

Att hålla ett öga på

Det är två aktörer utanför ledarkvadranten som jag tycker förtjänar ett omnämnande är IBM och Salesforce. IBM föll långt ner när kvadranten omformulerades 2016 men i år har de rört sig i en positiv riktning. Jag tror vi kommer se dem i ledarkvadranten till nästa år. Sent 2015 släpptes Cognos Analytics 11 vilket ger en användarupplevelse som ligger mer i tiden samtidigt som IBM:s andra produkt, Watson Analytics, erbjuder användarna nästa generations maskininlärningsunderstödda användarupplevelse med automatisk mönsterigenkänning och naturligt frågespråk. På toppen av allt detta finns ytterligare två produkter i och med SPSS Predictive Analycs och IBM Data Sience Experience (ledare i data science kvadranten). Som ni ser finns det stor potential hos IBM:s erbjudande till marknaden och deras utmaning blir att fokusera och rikta sina erbjudanden på ett vis som inte förvirrar marknaden.

Salesforce är ett CRM-verktyg och deras resa från niche player till visionär överraskade mig och motiverade ytterligare research. Deras BI-produkt Salesforce Wave Analytcs (Wave) säljs separat och är en modern peka-och-klicka dashboardlösning. Vad som är mer intressant är att Salesforce nyligen har köpt ett antal AI-fokuserade bolag samt den lite mer etablerade BI-produkten BeyondCore (visionär 2016). Sammantaget innebär det att Salesforce erbjuder sina kunder automatiska kundinsikter och genererade narrativ och analyser. Under 2017 kommer Salesforce lägga mycket energi på att sälja fristående analyslösningar, under marknadsnamnet Einstein, optimerade för sin redan stora kundbas. Det ska bli mycket spännande att se hur Salesforce utvecklas som en BI-aktör under 2017, framförallt om de expanderar sitt erbjudande till kunder som inte redan använder deras CRM-verktyg eller som vill blanda sin CRM-data med annan ERP-data.

Övergripande trender för moderna BI-plattformar

Den utforskande analysen är idag vedertagen som det moderna komplementet till en verksamhets redan existerande fasta rapporter. Så gott som alla mellanstora och stora verksamheter har idag ett batteri av fasta parameterstyrda rapporter som används i olika utsträckning i verksamheten. De senaste åren har detta kompletterats med verktyg som tillåter utforskande av data vilket cementerat aktörer som Qlik och Tableau som ledare och i en klass för sig. Först med att komma ikapp dem på detta område var Micrsoft med Power BI och med hjälp av sin bredd har de redan i viss mån gått om dem båda på sin hemmaplan. IBM, SAP och de andra drakarna har också utvecklat sitt erbjudande till att innehålla liknande element. Nästa paradigmskifte tros vara något som kallas Smart Insights vilket i korthet betyder att verktygen själva kommer med förslag och presenterar korrelationer och i den mån det går orsakssamband. På detta område står aktörer som IBM, SAS, SAP och Microsoft men även Salesforce och Sisense väl positionerade medan Tableau och Qlik än så länge inte presenterat några nyheter på området. Det ska bli spännande att se hur dessa två disruptiva aktörer kommer att agera framöver för att behålla sina positioner som ledare på marknaden.

Gartner har också noterat att mognaden gällande molnlösningar har allt större betydelse då köparna vant sig vid tanken på att börja använda molnet även för sina analyslösningar. Andra övergripande trender är att köparna förväntar sig möjlighet att kunna bädda in sina analyser i andra sammanhang och BI-leverantörerna behöver ha vettiga licensmodeller för att stödja detta användningsområde. Realtidsanalyser vidgar också användningsområdet för BI till att komma allt närmare den operationella verksamheten med automatiska beslut eller förslag på aktiviteter baserat på tillgänglig data just då.

Avslutningsvis ser jag med tillförsikt på framtidens BI och det ska bli spännande att se vad vi som implementerar dessa lösningar kan erbjuda våra kunder runt smart insights i framtiden. Har du några andra insikter från rapporten som du vill dela med dig av eller diskutera med mig är det bara att lämna en kommentar nedan! Skulle det vara så att du behöver hjälp att navigera dig fram bland alla olika verktygen så är det bara att höra av sig, vi kan guida dig till rätt verktyg för din verksamhet!

 

Jonas Wahlström

Jonas Wahlström
Business Intelligence Consultant
Data & Analytics, Enfo