364
UTFORSKA vad vi kan och gör
UTFORSKA vad vi kan och gör

Stäng

Kompetensområden

Kontakta mig

Vill du veta mer och ta reda på hur vi kan hjälpa just dig? Lämna dina kontaktuppgifter

Valdation:
* Förnamn:
* Efternamn:
Företag:
Tel:
* Email:
Land:
* Meddelande:
Successfully sent!
Could not send the mail, try again later!
KAFFE ELLER TÉ? Vi kan väl ses över en kopp.

Blogg maj 03, 2017

Data är dött, länge leve data!

Alla som inte har läst en annons eller ett tidningsreportage med begreppet ”digitalisering” - räck upp en hand! Nä, jag trodde väl inte det. Man skulle kunna vara en sån som avfärdar nya trender. En sån som kryper ihop och låter dem blåsa över, ställer sig upp och fortsätter göra som man alltid har gjort. När det gäller just digitalisering så skulle det vara svårt. Den pågår nu vare sig vi vill vara med eller inte och allt handlar till slut om data!

För mig som jobbar inom analytics så är själva essensen av digitaliseringen självklar – data. Digitaliseringen handlar till stor del om att omvandla befintlig kommunikation till data eller skapa helt ny digital kommunikation som därmed genererar nya data. Inte sällan är det helt nya fakta som vi inte haft tillgång till tidigare. Och värdet av denna fakta skapas när vi faktiskt använder den till något vettigt. Välkommen till vårt område, det vi nu kallar för ”data & analytics”. 

Jepp, du hörde rätt, ”data” är hett igen. Vi var många som för länge sen lärde oss att det faktiskt är information som bär på det faktiska värdet, inte data. Vi får nog tänka om lite här och jag ser att det ligger två huvudanledningar bakom: 

1. Det växande behovet av snabbhet
2. Vår egen, människans roll, i att tolka data och agera baserat på detsamma

Det är inte längre självklart att det är användaren, dvs människan, som måste utföra all tolkning, alla insikter, beslut och åtgärder baserat på data. Vi blir bättre för varje dag på att bygga lösningar för prediktiv analys, dvs få hjälp med att visualisera hur verkligheten faktiskt kommer att se ut i framtiden. På samma sätt blir vi allt bättre på att lära maskiner att fatta egna datadrivna beslut. I de fallen behövs vi inte alls och det är där snabbheten kommer in. 

Överlämna de svåraste tolkningarna till oss människor och lär maskinerna att själva ta hand om repetitiva och förutsägbara händelser (så får vi se vart det tar vägen).

Det är onekligen spännande tider och snart sagt alla pratar om potentialen i data. Jag ser fram emot många intressanta dialoger kring datadriven innovation framöver. 
Hur vi kan lära känna våra kunder bättre?
Hur vi bättre kan förstå hur våra produkter faktiskt används?
Hur vi faktiskt kan skapa helt nya produkter och tjänster med hjälp av data?

Gör inte vi det så kommer någon av våra konkurrenter att göra det.

Johan Ripgården, VP Advisory, Enfo Data & Analytics