UTFORSKA vad vi kan och gör
UTFORSKA vad vi kan och gör

Stäng

Kompetensområden

Kontakta oss

KAFFE ELLER TÉ? Vi kan väl ses över en kopp.
Johan Rastenberger Analytics Enfo

Blogg september 28, 2018

”Alla företag vill bli mer datadrivna. De flesta vet bara inte vad det innebär.”

Johan har kanske ett av IT-branschens mest spännande jobb. Genom att skapa värdefulla insikter baserat på kunddata hjälper han företag att ta mer datadrivna, smarta och mer lönsamma beslut. "I vårt jobb rör vi oss ständigt mellan teknik och psykologi”, säger Johan Rastenberger, Business Area Manager, Enfo Analytics.

Johan driver Enfos satsning inom Advanced Analytics och artificiell intelligens. I detta affärsområde arbetar Enfo med att skapa bättre processer och metoder för hur företag kan bearbeta och analysera sin kunddata. Dagens enorma mängd kunddata har skapat gigantiska möjligheter för företag. 

I dagsläget finns det nästan ingen gräns för hur mycket information ett företag kan samla in för att kunna fatta bättre beslut. Utmaningen ligger i att hitta vilken data som är intressant och därefter hitta metoder för att utläsa den och använda den på ett smart sätt.

”Data Analytics är en ganska bred definition men i grund och botten handlar det om att ge beslutsfattare bättre möjligheter att fatta bra beslut. Beslut grundade på insikter de har samlat in”, menar Johan. 

Det som är unikt för konsulter inom Analytics är att de ständigt rör sig mellan hårda och mjuka värden, mellan teknik och psykologi. 
”På ett sätt kan man säga att vi är IT-världens McGyver. Vi älskar att lösa problem och drivs ständigt av viljan att hitta svaren”, säger Johan och fortsätter:  

”Som alltid när man går utanför sin trygghetszon så hamnar vi ofta i situationer som många andra skulle beteckna som djupt vatten, men för oss är det vardag.”

”När jag ser vad insikterna vi hittar i datan betyder för våra kunder så blir det värt allt jobb. Det är såklart extremt krävande ibland, men också ett otroligt fint och hedersfullt uppdrag.”

Att skapa smarta dataflöden och värdefulla insikter handlar om att vara en ”do:er” och en lagspelare. 

JOHAN RASTENBERGER, ANALYTICS WIZARD

”Just nu händer det väldigt mycket vår i bransch och många är rädda för att bli utan jobb. Rädda för att maskinerna ska ta över. Då är det viktigt att vi hjälps åt att hitta de rätta lösningarna som är framtidssäkrade. Jag är helt övertygad om att droskförare var livrädda när bilarna kom.”

"Det är inte alla som förstår att om du ska vara en bra Analytics-konsult så ska du också vara en bra människokännare, inte bara en bra utvecklare. Du får absolut inte vara en diva. Divor ger aldrig något, de bara tar”, säger Johan. 

”Det som är viktigt och kul när det gäller Data Analytics på Enfo är att vi vågar visa musklerna och satsa.  Att vi agerar istället för reagerar - att vi är proaktiva!” avslutar Johan.

New call-to-action