364
UTFORSKA vad vi kan och gör
UTFORSKA vad vi kan och gör

Stäng

Kompetensområden

Kontakta mig

Vill du veta mer och ta reda på hur vi kan hjälpa just dig? Lämna dina kontaktuppgifter

Valdation:
* Förnamn:
* Efternamn:
Företag:
Tel:
* Email:
Land:
* Meddelande:
Successfully sent!
Could not send the mail, try again later!
KAFFE ELLER TÉ? Vi kan väl ses över en kopp.

Blogg september 08, 2015

Att mäta sig till framgång

För att kunna styra ett företag så effektivt som möjligt krävs att man har en strategi som följs upp med ett antal Key Performance Indicators. Litteraturen säger att måtten skall vara enkla att förstå, uppdateras regelbundet, ha en signifikant inverkan på verksamheten och god underliggande data. Fast… Det är förstås inte hela sanningen?

I boken Moneyball av Michael Lewis, kanske mer känd genom filmen med samma namn med Brad Pitt och Jonah Hill i huvudrollerna, beskrivs hur laget Oakland Athletics med hjälp av nyckeltal lyckas skapa ett vinnande lag med minimala resurser. Istället för att fokusera på magkänsla hos lagets talangscouter och vedertagna statistiska sanningar, så bestämde sig general managern Billy Beane för att undersöka vilka mätetal som faktiskt bäst indikerade huruvida en spelare skulle göra bra ifrån sig eller inte. Det visade sig i slutändan att det inte alls var de mest använda måtten som träffsäkerhet (batting average), utan mer överraskande mått som hur ofta spelaren lyckades ta sig fram till första basen (on-base percentage). Med hjälp av sin modell lyckades ett annars halvknackigt lag göra så bra rekryteringar att man tog sig till slutspelet två år i rad till skillnad från många lag med avsevärt större spelarbudgetar.

Detta tankesätt kan man förstås även applicera på andra områden. Hur gör man för att plocka ut ett habilt rödvin under 200 kronor utifrån systembolagets produktbeskrivningar? Ska man titta på druva, årgång, producent eller kanske till och med terroir? När jag analyserade datan för samtliga 5848 rödvin i systemets sortiment visare det sig att en mycket bättre indikator är om beskrivningen innehåller ordet ”nyanserad”. (Ja, testa gärna själv!)

Eller hur avgör man om en pokerspelare är vinnande trots att man bara sett spelaren spela några få händer? Det intuitiva svaret ”se hur mycket pengar hen har vunnit” är förstås inte korrekt. Förutom att man aldrig ska lita på hur stora storfiskares fångster och gamblares vinster är, så spelar slumpen en så stor roll att man måste sitta och titta på hundratusentals spelade händer innan man kan avgöra det med säkerhet. Vid min analys av över 500 miljoner pokerhänder visar det sig att det finns ett mycket enklare sätt. Om en spelare, när det är dennes tur att agera först i en pokerhand, någon gång väljer att syna (istället för att höja eller kasta korten) så är det en i längden förlorande spelare. Om hen aldrig gör det, så är det allt som oftast en i längden vinnande spelare.

Även om detta är något förenklade exempel, så är poängen tydlig: Det är minst lika viktigt att systematiskt arbeta med vilka mått man skall mäta, som att bara producera själva siffrorna. Det är livsfarligt för de långsiktiga målen att välja KPI:er på slentrian för att ”alla andra följer upp på det” eller för att man har en intuitiv känsla för vad man tror att man bör mäta på. Här har också Business Intelligence-konsulten ett stort ansvar eftersom det allt som oftast bara är vi som står med ena handen nerdoppad i den strida strömmen av data, men samtidigt ändå har full koll på verksamhetens strategi och mål.

Så, vad är det egentligen ditt företag borde mäta för att uppnå framgång?

Josef Falk, Business Intelligence-projektledare, Enfo Pointer