364
UTFORSKA vad vi kan och gör
UTFORSKA vad vi kan och gör

Stäng

Kompetensområden

Kontakta mig

Vill du veta mer och ta reda på hur vi kan hjälpa just dig? Lämna dina kontaktuppgifter

Valdation:
* Förnamn:
* Efternamn:
Företag:
Tel:
* Email:
Land:
* Meddelande:
Successfully sent!
Could not send the mail, try again later!
KAFFE ELLER TÉ? Vi kan väl ses över en kopp.
Digitala resan

Blogg januari 01, 2016

Den digitala resan kräver ett holistiskt perspektiv

I artikeln på IDG Företagen använder i snitt mer än tusen molntjänster – utan att veta om det skriver de att företagen har dålig koll på vilka molntjänster de använder. Självklart är det så. IT inom organisationer har alltid legat steget efter konsumentmarknaden vilket medarbetarna märker.

I artikeln på IDG Företagen använder i snitt mer än tusen molntjänster – utan att veta om det skriver de att företagen har dålig koll på vilka molntjänster de använder. Självklart är det så. IT inom organisationer har alltid legat steget efter konsumentmarknaden vilket medarbetarna märker.

Det är denna verklighet som ställer till det strategiskt (och praktiskt) för organisationer. När de försöker erbjuda en attraktiv och säker IT-plattform så har teams och medarbetare redan skapat egna plattformar genom olika molntjänster. Idag blundar man för den verkligheten och hänvisar till att medarbetarna gör fel som inte följer policyn. Men det krävs mer än en policy för att få dem att byta. Framförallt när det är många som anammat tekniken. Exempelvis så finns det kommuner med inofficiella sociala nätverk, där tusentals personer samarbetar utan kontroll, och där informationen ägs av plattformen, t ex facebook-grupper.

Så här resonerar vi som användare:

Jag vill ha det som jag vill (Consumerization of IT). Och jag gillar inte förändring, speciellt inte sådan som är jag upplever är sämre och som andra tvingar på mig. Och när jag inte får stöd kring hur den nya tekniken ska användas eller hur den passar in i mitt arbetssätt, varför ska jag då “orka” ändra mitt fungerande och anpassade arbetssätt? Jag måste få jobbet gjort. Jag har inte tid och lust med en massa ny teknik som jag inte förstår.

Att släppa allt fritt är givetvis inte en lösning. Inte heller att försöka integrera med allt och alla.

Vi måste istället förstå att den digitala resan är just en resa. Vi måste förstå att förändring kräver tid, tid och mer tid. Och under denna tid måste vi aktivt jobba mot vår vision, t ex “Arbetssätt 2020” där vi inte enbart fokuserar på tekniken, utan tar ett holistiskt perspektiv där varje specifikt arbetssätt omfattar en utveckling av processer, kultur, beteende och teknik. Och där fokus ligger på att skapa värde, både för individen och för verksamheten (och givetvis även kunderna).

För att lyckas med det måste vi inse att det inte är en IT-fråga, utan en fråga för hela företaget. Vi måste skapa en gemensam vision för varför vi ska samarbeta. T ex “Tillsammans är vi oövervinneliga”, eller “En framgångsrik karriär bygger du tillsammans med andra”, vilket hjälper oss att förstå att vi måste samarbeta, istället för att bygga in oss i silos, såväl tekniskt som kulturellt. Förstår vi det är det lättare att anpassa sig till det större och gemensamma. Sedan måste vi göra en faslig massa andra saker också, som att inspirera, utveckla ledarskapet, driva och belöna önskade beteenden, kommunicera och utbilda, utveckla, utvärdera, utveckla mer, utvärdera igen…

Men idag tänker företag inte så. Idag tänker de “in med tekniken och kör”, “skickar vi ut ett mejl med en folder så har vi även adderat kommunikation och utbildning”, “klart!”.