364
UTFORSKA vad vi kan och gör
UTFORSKA vad vi kan och gör

Stäng

Kompetensområden

Kontakta mig

Vill du veta mer och ta reda på hur vi kan hjälpa just dig? Lämna dina kontaktuppgifter

Valdation:
* Förnamn:
* Efternamn:
Företag:
Tel:
* Email:
Land:
* Meddelande:
Successfully sent!
Could not send the mail, try again later!
KAFFE ELLER TÉ? Vi kan väl ses över en kopp.

Blogg mars 23, 2016

Ett klick. En delning. En like.

Ett klick bort. Genast har mamma fått reda på att ”jojo, Lillan har minsann smetat blodpudding i hela håret”. Inte bara mamma för den delen; hela det sociala nätgrannskapet kan dela glädjen och delta i det offentliga samtalet om hur blodpudding-och-lingonsylts-fläckar allra bäst skall hanteras.

Självklart kan bilden även taggas med plats och Lillans favoritmusik från Alfons Åberg kan klippas in som vinjett. ”Ska vi lägga på ett vintage-färgfilter också – det är ju så HIMLA originellt!”. Kanske mamma blir glad över att Lillan ser ut som Rob Zombie i ett gulnat foto från 1920. Kanske blir hon lite orolig över tiden och kreativiteten som lagts ner på skapa själva bilden, istället för att tvätta Lillan. Men hon trycker på Like i alla fall. Kvällen är räddad, den sociala kodexen om att alltid tycka om småbarnsbilder är upprätthållen.

De moderna kommunikationsplattformarna har skapat fantastiska möjligheter för varje människa att dela med sig av sin vardag till sina vänner och sin familj. Att kunna sträcka ut benen på badbryggan och ta en selfie som 1 minut senare ligger på Facebook är rätt najs, särskilt bra känns det när man lite fnissigt förtjusar sig i tanken om att de flesta kollegor inte har semester ännu. Och bättre förekomma än förekommas; det förstår ju vem som helst det ingår i det sociala spelet. Ben-utsträckta-på-solig-badbrygga SKA läggas ut på nätet, precis lika självklart som söta kattbilder eller bilder på barn som över huvud taget inte behöver vara söta utan bara vara - ja, barn.

Det sociala samtalet på nätet har till stor del ersatt småpratet över staket grannar i mellan, dessutom ges näring till allas vår nyfikenhet på grannar, tidigare kollegor och ”Perra från lågstadiet du vet, han som körde i diket med familjens nya bil”. Skvallret har flyttat online.

Ett klick. En delning.

Inom Business Intelligence så ser vi bortom söta kattbilder - i möjligaste mån. Det nätbaserade sociala samtalet skapar en del brus. För tio år sedan hade detta varit just brus, i princip omöjligt att använda till något vettigt.

Idag, tack vare Facebook-Facebook, Instagram-Facebook, Messenger-Facebook och Twitter med flera, så finns plötsligt en möjlighet att skapa samband, där sådant förr var en ren gissning, en faktisk förståelse för vad som intresserar enskilda individer och grupper.

Vi människor gillar att sätta siffror på saker. Det känns mer seriöst att få siffran 82% än läsa en text som säger samma sak. Vi gillar tydlighet, enkelhet. Mätbarhet.

Det kommunikationsplattformar som Facebook medfört är både enkelt och genialt. De har skapat just mätbarhet i sociala relationer och interaktioner. Det är något oerhört stort! Inte bara ger varje individ frivilligt ifrån sig informationen, det sker dessutom med glädje!

Det ska erkännas att mätbarheten är synnerligen trubbig. Det går (ännu) inte att vikta in en relation på skalan 1-100 – ”Per-Och-Lottas-Äktenskap har idag poängen 36”… Frågan uppstår ju snabbt, vad betyder det? Egentligen? Mätbarheten är främst (har varit) en ren kvantifiering. Gissningsvis är 83 Likes lite bättre än 76 Likes.

Trots allt är det ändå ett gigantiskt kliv mot ljuset i jämförelse med den svarta låda vi famlade runt i innan. På individnivå kan detta bli knasigt men utslaget på en grupp så hamnar man tillräckligt rätt för att det ska vara otroligt intressant.

Genom att kombinera olika interna och externa informationsflöden skapar man något mer än delarna. Istället för små glimtar av en individs preferenser växer en tydligare och mer användbar bild fram. Sökhistorik från Google, gruppmedlemskap och bilder du gillat på Facebook, Twitterflöden du följer, positionen på mobiltelefon – plötsligt är det inte så konstigt att du får ett reklam-sms från ICA om ”extrafina priser på tacos” just när du råkar stå just vid TexMex-hyllan.

Eller för den delen Resorb om du parkerat din kundvagn vid självmedicineringshyllan och det var fest igår.

För bank och försäkringsbolag så kan kredit- och försäkringsbedömningen för en ny båt kompletteras med riskbenägenheten på ett väsentligt bättre sätt. Exempelvis kan riskklassen skilja sig åt mellan ”Tjänstemän i Stockholm, i åldern 45-50”-gruppen och ”Bil och motorcykelentusiaster med Formel 1-drömmar, garage i Bagarmossen och frekventa fortkörningsböter, i åldern 45-50”-gruppen.

I det förra USA-valet gjordes analys av Twitterinlägg som med klar tydlighet förutsade utgången av valet. Samma typ av prediktiv analys kan göras för att fånga gruppers åsikter om kollektivtrafik, förskolor eller enskilda varor. Det är bara fantasin som sätter gränser!

Ett klick.

Facebook är ett exempel på de spår som varje person som har ett online-liv lämnar efter sig. Klick lämnar spår överallt; Spotify vet vilka låtar du gillar, Google vet vad du söker efter och ger dig reklam för lämpliga produkter, en mobilmast plockar upp din mobiltelefons position.

Så nästa gång en fundering dyker upp över ”Vem skapar all data, vem gör den där ”Big Data” Egentligen?” så har du redan svaret.

Det är du.

Hela vägen till värde!

Det kan te sig svårt att veta var arbetet skall börja. Var uppnår vi mest affärsnytta? Enfo är din guide och rådgivare för att driva din Business Intelligence-satsning hela vägen till värde!

Magnus Hagdahl, Chief Technology Officer / Senior Architect
Enfo