364
UTFORSKA vad vi kan och gör
UTFORSKA vad vi kan och gör

Stäng

Kompetensområden

Kontakta mig

Vill du veta mer och ta reda på hur vi kan hjälpa just dig? Lämna dina kontaktuppgifter

Valdation:
* Förnamn:
* Efternamn:
Företag:
Tel:
* Email:
Land:
* Meddelande:
Successfully sent!
Could not send the mail, try again later!
KAFFE ELLER TÉ? Vi kan väl ses över en kopp.

Blogg oktober 14, 2015

Från Big Data till Petit Data

I rollen som konsult har jag snubblat över väldigt stora men också väldigt små datalager. Alla har sina utmaningar, möjligheter och syften. Just nu när frågan om Big Data är så het, kan man vända på frågan – och fundera på vad motsatsen egentligen är? När är något bara data? Gärna i singularis. En data. Kan man ”göra” något av bara en enda – av vad det nu är? Vad är den minsta beståndsdelen av information som fortfarande kan vara värdefullt för en beslutsfattare?

Vi som jobbar med Business Intelligence brukar ju prata om att det uppstår något när vi slår ihop 1 och 1 och får ut mer än 2. Men hur lite behöver vi för att fortfarande kunna vinna en form av ”Business Intelligence” av detta?

Här ser vi en tabell med en rad. Ett värdenamn och ett värde. Vi vet inte så mycket, men vi vet någonting, men inte så mycket. Med bara en enda rad, vet vi bara att något heter Kontor och det har siffran 5. Är det kontor nummer fem? Gäller det fem stycken kontor? Vi har inte kommit så långt.

Låt säga att vi hittar vi en rad till:

Plötsligt ser vi något. Här kan vi börja gruppera och summera. Kanske finns det 11 stycken, varav fem är kontor? Kanske är siffrorna bara IDn som används för att relatera till andra system. Låt säga att vi har ett annat system som också pratar om siffran fem och sex, där vi får ut annan information. Då börjar vi verkligen prata om att vinna ut något ur bara ett fåtal datapunkter.

I det här fallet ser vi att det tillkommit datum – date of purchase – inköpsdatum. Vi lär oss mer och mer, ju mer data som tillkommer. Exponentiellt mycket mer information får vi ut när vi lägger till ytterligare en detalj.

Min poäng är att man inte behöver ha så mycket data, bara man ställer rätt frågor så vinner man något, även ur väldigt lite data. Jag ser ibland en överdriven förväntan om möjligheterna med att fånga in och analysera all dessa data. För en beslutsfattare är det mycket bättre att ställa rätt frågor och ta fram tillräcklig data som besvarar: ”Vad är det egentligen jag vill se?” istället för att ha en önskan om ”att vilja vända och vrida på exakt allt”.

David Stavegård, Resultatområdeschef, Enfo Pointer

Läs Davids tidigare blogginlägg

Finns det fler mobiler än människor i världen? »

Microsoft om big data och Internet of Things under Build-konferensen »

Månadens intervju: David Stavegård »