364
UTFORSKA vad vi kan och gör
UTFORSKA vad vi kan och gör

Stäng

Kompetensområden

Kontakta mig

Vill du veta mer och ta reda på hur vi kan hjälpa just dig? Lämna dina kontaktuppgifter

Valdation:
* Förnamn:
* Efternamn:
Företag:
Tel:
* Email:
Land:
* Meddelande:
Successfully sent!
Could not send the mail, try again later!
KAFFE ELLER TÉ? Vi kan väl ses över en kopp.

Blogg maj 22, 2015

Kranvatten i köket eller en egen slang från sjön?

Det är få saker som är så självklara i hushåll som rinnande vatten.

Det finns ett mer eller mindre krominfattat handtag som flödar ur sig kristallklart och lagom tempererat vatten i både kök och badrum så fort vi önskar. Det är ju snudd på genialiskt!

Väldigt få personer ifrågasätter nyttan med kallt glittrande vatten på en armslängds avstånd. De flesta förstår också att det krävs rätt stora investeringar i avlopp, pumpar och snygga badrumsdetaljer för att det ska bli just så där bra och enkelt. Det bakomliggande arbetet är såklart både osexigt och ointressant, likväl uppskattar vi dess effekt. Man köper den större initiala investeringen eftersom den kan återanvändas och delas av flera, kostnaden för den enskilde blir därför liten.

Vad har då detta med BI att göra? Rörmokeri är själva grunden för rinnande vatten, precis som en väl fungerande systemintegration är själva grunden för BI. Precis som rörmokeri är systemintegration väldigt osexigt, det är något som ”bara ska fungera”.

Ponera följande scenario:

Kund A:

Jag skulle vilja ha rinnande vatten i varje rum, när jag vill! Det ska vara så enkelt att en 1,5-åring ska förstå det. Det ska vara billigt och framförallt ska det vara enkelt.

IT-tekniker:

Oooh, det blir svårt. Men det är klart vi kan fixa det, fast nog inte så enkelt och billigt.

Förslaget som återkommer är ungefär detta: Jo, nu har vi tänkt. Vad sägs om att vi drar ett rör från sjön in i varje rum. Det blir 4-5 rör såklart. Varje rör är rätt billigt och enkelt. Om dina grannar tycker det är en jättebra idé, så kan ni få mängdrabatt på de 4-500 rör som krävs.


Billigt och enkelt, det låter ju bra – eller hur?

Som kund är det alltid svårt att beställa, eller ens förstå behovet av en beställning, en teknisk lösning som är både ointressant och verkar onödig. För att tydliggöra skillnaden mellan bra och dålig integration, så betrakta nedanstående bild.

Den vänstra bilden är oftast så som det ser ut ute hos kund. Spagettiintegration at its finest; alla system skickar till alla system. Orsakerna är flera; nya ”rör” har dragits när behovet uppstått, varje projekt har löst sitt eget problem utan att ta helhetshänsyn, kunden förstod inte det faktiska resultatet av beställningen. Varje ”rör” kostar pengar att bygga, dokumentera och underhålla. Dessutom vet ingen exakt var informationen kommer ifrån eller var den används.

Till slut når man vägs ände – det gör helt enkelt för ont – antingen i plånboken, för att det orsakar felaktiga affärsbeslut eller tekniska driftsstörningar. Eller att ditt nya BI-projekt blir oväntat dyrt eftersom integrationsproblematiken når sin kulmen i ett informationslager som hämtar information från nästan alla källsystem.

Hur når man då till platsen där Bra Integration finns? Där fåglarna sjunger, solen skiner och allt känns bra i magen för att det ”bara fungerar”?

Som kund är det främst två saker som är viktiga

  1. Inse att behovet finns och ta ett centralt beslut om hur arbetet skall ske
  2. Gör en initial investering för att skapa en grund som kan återanvändas

För både 1 och 2 - ta hjälp en av integrationsarkitekt! Ingen kräver att varje hushållsägare är expert på rörmokeri, det ska ju ”bara fungera”.

När dessa två steg är uppfyllda, återstår fortfarande en hel del arbete med osexigt IT-rörmokeri nere på nuts-and-bolts-nivå. Varje gång en fråga kring integration dyker upp – i ett projekt eller i förvaltningen för en applikation – tryck på nyckelorden återanvändbar och transparent. Dessa två ord innebär skillnaden mellan en kortsiktig lösning och en långsiktig lösning.

När vi som BI-konsulter kommer till en kund med en fungerande systemintegration så är det snudd på klang-och-jubelföreställning. Vi kan fokusera på strategisk affärsnytta och processförbättringar istället för att ta på oss blåställen och leka rörmokare. Vägen till värde blir så fantastiskt mycket kortare!

Enfo Pointer råkar ju dessutom ha branschens bästa integrationstekniker som kollegor i systerbolaget Enfo Zystems.

Magnus Hagdahl, Senior Architect, Enfo Pointer