UTFORSKA vad vi kan och gör
UTFORSKA vad vi kan och gör

Stäng

Kompetensområden

Kontakta oss

KAFFE ELLER TÉ? Vi kan väl ses över en kopp.
Digitalisera befintlig produkt

Blogg april 23, 2018

5 företag som har lyckats digitalisera en befintlig produkt

Digitala lösningar handlar om att skapa en relation med dina kunder. Relationer som du måste förtjäna genom att tillföra värde. Klurigt, eller hur? Här är fem företag som du kan inspireras av!

  

”Kom ihåg att dina produkter är fönstret till dina kunder. Möjligheterna att göra bra saker är oändliga”

De digitala lösningarna är bara ett medel för att kunna skapa bra kundrelationer. Det finns inget egenvärde i att ha en digital lösning. Teoretiskt sett skulle det till och med kanske vara bättre att ha en kundrelation helt analog (om du hade haft medarbetare tillgängliga överallt för att hela tiden hjälpa alla dina kunder.) Det enda sätt som detta är möjligt är genom digital teknik, därför blir den också revolutionerande och i det långa loppet – nödvändig för att vara konkurrenskraftig.

Att skapa en digital tjänst är som allt annat, lätt att säga men ibland utmanande att lyckas med. Så för dig som behöver lite inspiration kommer här fem exempel på smarta företag som har lyckats.  

Kry-appen 
Apotekskedjan som hjälper kunden från doktor till köp av läkemedel  


Istället för att sitta i köer på vårdcentralen eller sjukhuset så kan du enkelt boka tid och träffa en läkare över telefonen med videolänk. Värt att tänka på är att moderbolaget som äger Kry är en apotekskedja. Detta är alltså en strategi för att öka deras försäljning av läkemedel. Traditionellt sett så går du till en doktor som sedan skriver ut recept på läkemedel som du sedan köper. Tidigare fanns det ingen länk mellan läkare och apotek – eftersom det är en öppen marknad i Sverige. Så vad Kry har gjort är att de har gjort en genväg till kunden och självklart kommer de att leverera läkemedel ur sitt eget apotek och sin egen kedja. Smart!

 

Poppypoppy
En automatisk hundmatskål i ett slutet ekosystem  


En teknisk lösning i form av en pryl som automatiskt ger ut mat till din hund. Du kan själv ställa in tiden så att hunden får mat i rätt mängd och i rätt tid. Ett sätt att förenkla vardagen för hundägare. Poppy skickar nu också notiser när maten håller på att ta slut och när det är dags att beställa ny mat. När detta är dags rekommenderar de då sina egna produkter. Här har man alltså hittat ett sätt att med en ny digital kontaktyta skapa en förändrad affärsmodell som genererar kontinuerliga intäkter till god marginal även efter försäljningen av ursprungsprodukten.  

Dominos Pizzadominos
Bland de första med online pizza och digital relation


Den stora restaurangkedjan Dominos Pizza var tidiga med att hitta ett nytt sätt att höja kundupplevelsen i sin bransch – med hjälp av digitala metoder. Hur? Genom att göra det möjligt att beställa pizza online. Tjänsten minns också din senaste beställning samt var du befann dig när du gjorde den. Om du dessutom tweetade till Dominos Pizza och lade till en ikon av en pizza-slice så fick du en pizza gratis. Rocket Science 2007 – standard idag. 

Amazon Dash Button med Tide
Knapp på tvättmaskinen för att enkelt beställa tvättmedel – från Amazon


Amazon uppfann den fysiska knappen för tvättmaskiner som när du klickar på knappen vips har beställt nytt tvättmedel. Extremt användarvänligt eftersom många ofta glömmer att köpa nytt tvättmedel efter att tvättmedlet tar slut. Det får också kunderna att handla från Amazon om och om igen. På så sätt så bygger man upp en långsiktig kundrelation som man slutligen äger. Att Amazon dessutom pressar inköpspriset genom att erbjuda exklusivitet för ett varumärke gör att de minska sina kostnader och ökar försäljning samtidigt! Genomtänkt och smart!


Lync & Colync

Nytt ekosystem krävde nytt bilmärke


Volvo Cars ägare Geely skapade det nya varumärket Lynch & Co för att snabbt förändra sitt bilerbjudande. Varför? Jo, för att kunna konkurrera om samma kunder som Tesla. En kundresa som helt bygger på en digital kundrelation. Traditionellt sett består fordonsbranschen av ett nät av återförsäljare dit kunden går för att provköra, köpa och få service av sin bil. Vad Lync & Co har gjort är att ta bort återförsäljarna från kartan – precis som Tesla. De har gjort ETT globalt pris för bilen och plötsligt behöver man inte ha hundratals anställda som jobbar världen över med att sätta priser på olika marknader.


Nyfiken på mer? Ladda ner ”Startguide för digitalisering inom tillverkningsindustrin” redan idag och lär dig mer om digital transformation inom tillverkningsindustrin. 

 
Ladda ner guiden

Författare: Niklas Thulin, Digital Evangelist