364
UTFORSKA vad vi kan och gör
UTFORSKA vad vi kan och gör

Stäng

Kompetensområden

Kontakta mig

Vill du veta mer och ta reda på hur vi kan hjälpa just dig? Lämna dina kontaktuppgifter

Valdation:
* Förnamn:
* Efternamn:
Företag:
Tel:
* Email:
Land:
* Meddelande:
Successfully sent!
Could not send the mail, try again later!
KAFFE ELLER TÉ? Vi kan väl ses över en kopp.

Blogg november 19, 2015

Tekniska trollkarlar och magiska lösningar

”All tillräckligt avancerad teknologi är omöjlig att särskilja från magi”    

Arthur C. Clarke

Jag har nöjet och förmånen att arbeta med ett antal av de extremt duktiga och talangfulla inpider som besitter inte bara den expertis och kompetens som krävs för att domptera och kombinera olika tekniska koncept och plattformar för att uppnå ett önskat utfall, utan även den mångsidighet och pedagogiska känsla som gör det enkelt att förklara desamma för kollegor verksamma inom andra områden – eller föreslå hur tekniska lösningar kan användas för att lösa utmaningar i affärsprojekt för kunds räkning.

Det finns säkert ett antal likartade nivåer av förmåga du kan relatera till även om din främsta relation till teknik domineras av användarperspektivet.  Föreställ dig att du ser din favoritsport, till exempel golf, utövas.  Spelaren du hejar på går självsäkert upp mot tee, slår en spikrak lång drive rakt ner längs fairway till det perfekta läget för en enkel pitch upp mot green, och avslutar med en välkontrollerad putt för att bekvämt göra en birdie. Om du inte är sportintresserad tror jag att vi alla har sett gatukonstnärer skissa fram ett porträtt eller en karikatyr där de första enkla linjerna på papperet genomgår en hypnotiserande förvandling från en otydlig form till en vackert detaljerad avbildning.  Blir man tillfrågad i efterhand hur det gick till är det svårt att varken förklara eller upprepa på egen hand som enkel amatör.

Båda sammanhangen kräver regelbunden träning, analys, inlärning och experimenterande under lång tid i kombination med passion och nyfikenhet för att nå de elitnivåer som våra artister, toppatleter, och främsta akademiker eller affärsmän arbetar på.

En kreativ process korsad med talang på de här nivåerna, kan resultera i en strömlinjeformad, välpaketerad teknisk lösning där användarens upplevelse präglas av att det är något utöver det vanliga som inte går att sätta fingret på – det är lite magiskt!

Du minns säkert första gången du hanterade en iPhone, bläddrade i Spotify, kunde se nära och kära på andra sidan jordklotet via Skype-video, eller när kombinationen av internet och Google gjorde information från hela världen åtkomlig från närmsta dator, eller smartphone.

De multipla teknologilager, infrastruktur och plattformar som i kombination möjliggör högteknologi enkelt paketerad för slutanvändare är av naturen komplex och praktiskt taget omöjlig att greppa för vanliga dödliga – men trots det lyckas tekniska begåvningar besvärja fram både innovationer och realiserade produkter som utgör nästa steg i teknikutvecklingen.

I teknikens framkant där Big Data hantering, maskininlärning, och initiativ kring prediktiva algoritmer och Artificiell Intelligens syns i tillämpningar som IBM’s Watson – kommer en helt ny generation av affärsmodeller och värdeskapande äga rum.  Varje företag som har ambition att kvarstå som ett konkurrenskraftigt alternativ i framtiden, måste dela sitt perspektiv mellan den dagliga verksamhetens utmaningar och de möjligheter som påverkar branschen genom ny teknik och ’disruptiva’ affärsmodeller.

Klassiska exempel från företagsekonomiska utbildningar, där företag som misslyckats med att möta förändring för framtiden lyfts fram som varnande exempel, inkluderar Eastman-Kodak (kamerafilm), Facit (räknemaskiner), Xerox (kopieringsapparater), Nokia (mobiltelefoner) och – kanske i ett snävare tidsperspektiv än vad vi kan föreställa oss – välkända hotellkedjor, taxibolag, tv-bolag och skivbolag.

Vad kan vi då dra för slutsats från kopplingen mellan inpiduellt arbete som leder till expertis, och fantastiska – nästan magiska – tekniska framsteg och lösningar? Jag tror att det finns några punkter att tänka vidare kring:

  • Fokusera på dina mål, ditt sammanhang, din förmåga att förklara verksamhetens utmaningar för andra som kan hjälpa er med att lösa problem. Hitta möjligheter genom lösningar som du kanske inte ens kunde föreställa dig var möjliga.  Ibland skapar det både möjligheter till att expandera affären och nya intäktsströmmar som inte var tillgängliga för företaget innan.
  • Börja smått, och bygg upp ett förtroende med ett dedikerat team av teknikexperter som förstår och delar din vision för företagets riktning, och kan introducera tekniska lösningar för att skapa värde för dina kunder.  Låt resultaten tala för sig själva, och iterera ofta för att ta lösningen framåt.
  • Den dagliga ”smör-och-bröd-affären” i företaget, kassakon, skall gå som en klocka och skapa så lite störningar som möjligt för att ge utrymme för innovation och expansion – oavsett om det rör sig om teknikfokuserade förbättringar eller inte.

De senaste åren har jag stött på ett par bra exempel på hur det här kan fungera i praktiken – se gärna våra kundcase för på Enfo.se för att inspireras:

Kundcase ESAB »

Kundcase Ambea »

Innovation genom integration »

Jag hoppas att de är inspirerande!

Fredric Travaglia, Business Development Consultant, Enfo