364
UTFORSKA vad vi kan och gör
UTFORSKA vad vi kan och gör

Stäng

Kompetensområden

Kontakta mig

Vill du veta mer och ta reda på hur vi kan hjälpa just dig? Lämna dina kontaktuppgifter

Valdation:
* Förnamn:
* Efternamn:
Företag:
Tel:
* Email:
Land:
* Meddelande:
Successfully sent!
Could not send the mail, try again later!
KAFFE ELLER TÉ? Vi kan väl ses över en kopp.

Blogg januari 01, 2016

Två sätt att införa Office 365: Slå på tekniken och kör, eller fokusera på att skapa värde för verksamheten

Företag kan införa Office 365 på två sätt: antingen slår de på tekniken och kör, eller så tar de vara på teknikens möjligheter och skapar nya förbättrade arbetssätt som genererar verkligt värde för både medarbetare och verksamheten.

Påståendet är såklart retoriskt. Ingen inför Office 365 helt i blindo kring verksamhetens och användarnas behov. Däremot är frågan relevant i hur företag tar sig an utvecklingen. I många fall blir det enbart en fråga för IT, som utifrån verksamhetens krav implementerar tekniken. I bästa fall kommunicerar och utbildar IT användarna kring tekniken. Men längre än så går man inte. Och då minskar företaget sina möjligheter att skapa verkligt värde genom att utveckla hur de kommunicerar, samarbetar och arbetar.

Lyfter de istället blicken och bestämmer sig för att fokusera på nya arbetssätt då har de alla chanser att rejält öka företagets prestationsförmåga vilket skapar mer värde för deras kunder. Genom att välja detta perspektiv inser de att tekniken i sig inte skapar värde, utan den möjliggör förbättrade och nya arbetssätt. Det är när dessa arbetssätt bäddas in i arbetslivet – i företagets kultur, processer och medarbetarnas beteende – som tekniken blir värdefull och skapar värde.

För att IT ska få med sig resten av verksamheten i större diskussioner måste de börja prata värde istället för teknik. Och verksamheten måste engagera sig mer och börja ta ett större ansvar för utvecklingen. Det är också viktigt att ledningen engagerar sig och pekar ut riktningen genom en inspirerande vision kring vilket företag man vill vara, ett som leder utvecklingen eller ett som kämpar för att hänga med.

När viljan, förståelsen och resurserna finns på plats, då början resan mot ett modernare arbetsliv som kommer att fungera väl även i praktiken.