364
UTFORSKA vad vi kan och gör
UTFORSKA vad vi kan och gör

Stäng

Kompetensområden

Kontakta mig

Vill du veta mer och ta reda på hur vi kan hjälpa just dig? Lämna dina kontaktuppgifter

Valdation:
* Förnamn:
* Efternamn:
Företag:
Tel:
* Email:
Land:
* Meddelande:
Successfully sent!
Could not send the mail, try again later!
KAFFE ELLER TÉ? Vi kan väl ses över en kopp.

Nyhet april 06, 2017

Coop tar kundanalysen till nästa nivå med hjälp av Enfo

Under slutet av mars månad gick Microsofts årliga Business Intelligence- konferens av stapeln i Stockholm och Göteborg. Enfo var specialinbjudna som talare för att presentera kundberättelsen om Coop. Plats på scenen intogs av Enfos medarbetare Fredrik Khan och Erik Perninge som båda två arbetat respektive arbetar nära verksamheten hos kunden.

”Bakgrunden till projektet är att kunder förväntar sig riktade och inte minst relevanta erbjudanden som verkligen är aktuella för dem personligen som kund” – Fredrik Khan, Enfo 

Kundberättelsen tar sin början i att Coop hade ett behov av att få fram konkreta, djupgående analyser för att kunna rikta och vässa sina erbjudanden mot sina kunder. Coop kom därför tillsammans med Enfo fram till att en avancerad analys med hjälp av R på en SQL Server 2016 skulle vara det bästa alternativet för analys. Utöver en helt ny uppsättning av SQL Server 2016 med R services satte Enfo upp en hel integration och process där data hämtas och bearbetas från ursprunglig datalagermiljö till analysmiljön. Coop fick även hjälp med att konfigurera en modell i R för att analysera exempelvis vilka parametrar som är viktiga vid inlösning av ett specifikt erbjudande. Parametrarna matchas mot den nuvarande kundbilden och resultatet ger sannolikheten för inlösen av ett erbjudande för varje enskild kund.

”Vi ville inte bara implementera en modell utan skapa en plattform där vi kan göra avancerade analyser i stort” – Fredrik Khan, Enfo 

Resultatet av Enfo och Coops gemensamma projekt är en helt integrerad R-miljö där Coop idag kör igenom ett flertal av sina erbjudanden som de därefter skickar ut till sina kunder. All information som kommer tillbaka om inlösning av respektive erbjudanden används för att träna modellen vidare, d.v.s. machine learning. För Coop innebär lösningen att de erbjudanden som syns på webben, mobilen och i medlemstidningen Mersmak nu har en mycket högre sannolikhet att faktiskt bli inlösta! Dessutom har de nu en trygg och framtidssäkrad plattform för att kunna köra ännu fler modeller och processer på. 

”Det var förvånansvärt enkelt att integrera plattformen i en befintlig Microsoft-miljö, vi klarade av projektet på kortare tid och under budget trots ett utökat scoop” – Erik Perninge, Enfo