Skip to main content

Bild

Image

People working on high table
Blogg

5 utmaningar när det gäller din applikationspaketering

Sektioner

Text

Att ha ordning och reda på sin IT-miljö och sina applikationer är allt. Men att förvalta en IT-miljö där flera applikationer ska integreras med många olika system kan vara krävande. Här är det viktigt att du tar hjälp av någon som kan förvalta samt ta ansvar för din IT-miljö.

 

Ofta börjar det med att man vill paketera en antal applikationer, men eftersom det knappt existerar några enkla IT-miljöer längre så är det vanligt att många företag tar hjälp av någon utomstående att ta ansvar för hela deras IT-miljö. Vi som arbetar med applikationshantering har stött på det mesta - både bra och dåligt.

Här är de 5 största utmaningarna som jag har stött på när det gäller paketering och hantering av applikationer:

1. Behöver alla medarbetare verkligen alla licenser?

Att ta reda på exakt alla licenser kunden har, samt vilka som använder dem. Behövs alla licenser? Många företag brottas idag med en stökig licensmiljö där man helt enkelt inte har koll. En bra genomgång kan vara ett enkelt sätt att spara relativt mycket pengar.

2. Ingen koll på versionshanteringen

Hur många olika versioner av Google Chrome har ni på ert företag? Tillåter ni användarna att uppdatera sina egna program? Många olika versioner av applikationer kan ställa till det rejält och kosta mycket tid och orsaka ett svårlöst integrationsspagetti - när programmen har slutat att prata med varandra.

3. Stökiga miljöer

Gammalt skräp, småbuggar och saker som inte fungerar exakt som de ska kan skapa onödig frustration och kosta mycket mer tid än vad du tror. Om 500 anställda ska lägga 5 sekunder varje dag på att klicka ner en onödig pop-up så tänker man inte på att det under ett år blir en hel månad i arbetstid. Ordning och reda skapa inte bara lugn och ro - det sparar också tid!

4. Välj applikationer med omsorg

Idag går branschen väldigt fort framåt och det är lätt att falla för nya saker som lanseras i tron om att de är bättre än det som du använder idag. Men min erfarenhet är att allt handlar om hur du använder applikationen eller programmet, eller rättare sagt -vad du har för nytta av det.

5. Tänk på att bra support kostar

Oavsett hur enkel plattform ni har, eller hur kompetenta era medarbetare än är, kommer ni förr eller senare att stöta på utmaningar där behovet av en bra support uppstår. Att prioritera den när man outsourcar sin applikationshantering är att tänka långsiktigt och att vara smart. Det kommer att spara er många timmars huvudvärk.

Alexandra Sedlenieks, Application Specialist at Enfo

Känner du igen dig?

Text

Vill du få bättre kontroll över din IT-miljö och applikationer? Kontakta oss så bokar vi in ett möte!

Kontakt

Picture

Image

Profile picture

Kontakt

Emelie Lundin

Område

Care

Telefon

+46 761 015 064

Dela