Skip to main content

Bild

Image

Person using Desktop
Blogg

9 vanligaste misstagen när ni upphandlar integrationstjänster

Sektioner

Text

Att ta fel beslut av leverantör kan bli jobbigt. Och oerhört dyrt.

 

De senaste 10 åren har jag hjälpt flera av Nordens ledande företag och organisationer att välja integrationstjänster. Här delar jag med mig av 9 viktiga saker att tänka på när du upphandlar integrationstjänster.

1. Leverantören har ingen eller dålig lokal närvaro

Var sitter kompetensen när du verkligen behöver akut hjälp? Ta reda på hur leverantören finns etablerad lokalt där ditt företag finns. Ett vanligt misstag när företag skaffar en leverantör är att hjälpen ofta sitter långt bort i ett annat land eller kanske till och med i en annan världsdel. I dagens globala värld fungerar det ofta bra med samarbeten över landsgränserna, men att ha en kombination av lokalt stöd är ofta viktigt. Även om leverantören finns lokalt - ta reda på att det finns stöd för just det som du behöver hjälp med.

2. Leverantören försvinner om några år

Kommer leverantören att finnas kvar på marknaden om säg fem år? Kanske svårt att veta, men väldigt viktigt att tänka på. Med dagens tempo och de snabba förändringar som sker är det viktigt att hitta en partner kring integrationstjänster som kommer att finnas kvar på marknaden och vara relevanta även i framtiden.

3. Tjänsterna är svåra att anpassa till er befintliga modell

Att tjänsterna kan kombineras och passa in i er befintliga modell för hur ni arbetar är viktigt och får inte förbises. Idag är det vanligt att leverantörerna strömlinjeformar sina tjänster och leveranser för att få skalfördelar. Och det väl i grunden en bra tanke, men säkerställ att det faktiskt fungerar väl ihop med de förvaltningsmodeller och utvecklingsmodeller som du som företagare redan har.

4. Det finns inget tydligt ägandeskap

Vem äger integrationsmiljön? Vem godkänner förändringar? Här gäller det att tänka igenom hur du ska hantera governance för tjänsten och vilken roll som du vill ha och vad överlåter du till leverantören?

Här brukar det skilja sig åt och områden som du bör titta extra noga på är licenshanteringen, ändringshantering samt ägandeskap för arkitektur och lösningsdesign.

Kan ni skala upp och ner tjänsten enkelt?

Author

Björn Arkenfall

Author's title

Head of Enfo Integration

Text

5. Avtalet är inte tillräckligt skalbart

Kan ni skala upp och ner tjänsten enkelt? Till exempel om ni förvärvar ett eller flera bolag, kommer den här tjänsten även gälla dessa bolag? Eller behöver ni i så fall göra om alla avtal? Vad händer om miljön ni har blir väsentligt mycket mindre? Skalar priset ner då också? Se till att avtalet är tydligt kring kontaktvägar och avgränsningar här och att modellen är skalbar både uppe och ner.

6. Ni har inte definierat en exitprocess

Kan ni kliva ur om det inte skulle funka? Och när ni avslutar: hur fungerar det då? Saker som har byggts under tiden - både tekniska - men också all dokumentation - vem äger detta och kommer ni enkelt att få tillbaka det från leverantören dagen ni lämnar dem? När ni går in i ett avtal är det viktigt att ha klart för er hur exitprocessen ser ut. Sedan får ni såklart hoppas att det dröjer - men förr eller senare kommer dagen då ni vill lämna, och då gäller det att veta hur spelreglerna ser ut. Vem gör vad och vad har ni rätt till? Och även hur kostnaden för detta ska hanteras.

7. Ni har inte tagit referenser från liknande tjänster i samma bransch

Om ni har en integrationsmiljö i en viss teknik i en viss bransch är det en fördel att köpa av en leverantör som redan gör motsvarande i samma teknik och i samma bransch. Ta alltid referenser som är så nära era tjänster som ni ska köpa som möjligt. Be att få prata med kunden direkt innan ni går vidare i avtalsdiskussionerna så att ni faktiskt får bevis på att det fungerar och att leverantörens kunder är nöjda.

8. Leverantörens värderingar matchar inte med era

Till syvende och sist gör vi affärer med människor. Med delade värderingar är det betydligt lättare att lösa svåra situationer. Detta är jätteviktigt och man ska inte underskatta betydelsen av att ha gemensamma värdegrunder.

9. Leverantören investerar inte tillräckligt mycket i sin egen utveckling

Jobbar leverantören med lösningar för både idag och imorgon? Har de erfarenheter och bra med expertis inom Cloud och API:er? Tittar de på hur AI, Blockchain och Micro Services påverkar hur vi levererar våra integrationstjänster framöver? Även om det kanske inte är aktuellt idag för just dig så kommer det att vara det om några år. Och då vill du inte ha valt fel leverantör.

 

Björn Arkenfall, Head of Enfo Integration

Dela