Skip to main content

Bild

Image

default image 5
Blogg

Brist på digital kompetens? Vi har lösningen!

Sektioner

Text

Mängden data ökar för varje dag och i vår digitala värld handlar mer och mer om just digitalisering och hur du bäst nyttjar möjligheterna det för med sig. Samtidigt som allt fler företag inser fördelarna med att kliva in i den digitala eran fullt ut så står många också still. Varför är det så? Kompetens. Bristen på resurser och kompetens internt är det som bromsar eller stoppar de allra flesta idag. Vi har sett det ute hos många kunder och vi tror att partnerskap är den bästa lösningen för att maximera affärsvärdet av den digitala resan.

Den digitala tidsåldern är här, det har den varit ett tag nu och den påverkar alla branscher och företag. Ingen kommer undan. Nya krav ställs på företagen och behovet av digital kompetens ökar ständigt för att kunna förbli aktuell och driva en utvecklingsagenda. Dagens Industri har studerat den digitala kompetensen hos styrelseledamöterna på Stockholmsbörsens OMX30-bolag. Resultatet var oroväckande. Flertal av Sveriges storbolag saknar helt digital kompetens i sin styrelse. Enbart 26 % har digital kompetens och så lite som 6 % har en digital spetskompetens skriver Dagens Industri. Hur ska företag lyckas nyttja digitaliseringens möjligheter och driva på en utveckling utan kompetens och ännu värre utan specialister och spetskompetens? Det är inte konstigt att det står still. För hur ska de svenska storbolagen lyckas med sin digitala affärsutveckling om digital kompetens är en bristvara internt? En kompetens som dessutom är svår att hitta, rekrytera och behålla. Enligt Nyteknik kommer Sverige att ha ett underskott på 70.000 digitala experter år 2022. Så poolen med kompetens verkar inte direkt öka heller.   

Vi på Enfo tror därför att partnerskap är svaret för att kunna öka tempot och kunna ligga i absoluta framkant. Genom att ta hjälp externt kan digitaliseringen påskyndas och bolag förblir konkurrenskraftiga. I ett nära samarbete med digitala experter kan innovativa och digitala affärsmöjligheter uppmärksammas och snabbt exekveras på. För ett lyckat partnerskap krävs det att din partner är kunnig inom din industri och bransch, samt besitter digitala såväl som tekniska kunskaper. Digitala byråer och evangelister i all ära, men utan teknisk kompetens i ryggen kan varken de digitala koncepten eller de digitala produkterna förverkligas. Vi vet av erfarenhet att många grymma idéer förblir just bra idéer, för exekvering kräver ännu fler resurser och en blandad kompott av människor.

Vill du veta mer om vad som krävs för att lyckas med din digitala affärsutveckling? Ladda ner ”6 saker du ska tänka på när du tar fram en digital tjänst” och få lite inspiration.

Har du några funderingar du vill bolla med oss? Kontakta oss direkt:

Louise Hardne
073 3034977

Dela