Skip to main content

Bild

Image

Systemintegration del4
Blogg

Framtidens systemintegration del 4

Sektioner

Image

KristinaLid

Text

Framtidens systemintegration del 4 - Tillsammans mot kundnytta!

Har du tröttnat på att behöva ladda ned en ny app precis varje gång du behöver ta del av en ny tjänst? 

 

Det har jag i alla fall. Smarta telefoner och digitaliseringen skulle underlätta livet, men är det verkligen det som händer? 

Vem jag är, vad jag gör, vad jag vill ha och vad jag tycker håller snabbt på att bli en värdefull handelsvara och rustade med den tror företag att de kan göra mitt liv enklare eller möjligtvis sin egen vinst större men jag är fortfarande inte övertygad. 

I min telefon har jag minst fyra appar för att parkera och då är det ändå sannolikt så att jag behöver ladda ner ytterligare en när jag är på besök i en annan stad.  Jag har en app för varje buss- och tågoperatör i de städer jag regelbundet reser till och naturligtvis ytterligare ett antal taxi-appar. Jag skulle kunna fortsätta uppräkningen, men det är i sig inte så intressant, och jag tror att du har fattat poängen. 

Appar tar kanske inte över mitt liv men de tar definitivt över min smarta telefon och till vilken nytta? 

Jag tror att vi snart kommer att få se praktiska exempel på det vi har talat om under en längre tid nu – API-ekonomi och ekosystem för APIer, inte bara i teorin utan även i verkligheten. 

För mig är det här riktigt spännande då det kombinerar två saker som jag verkligen tror på: APIer och partnerskap. Resan börjar med att tänka utifrån och in, det vill säga från kundens behovsperspektiv. Föreställ dig en oslagbar kundresa och samarbeta sedan för att realisera den smidigt, enkelt och effektivt utifrån kundens perspektiv och önskade upplevelse. Vad behöver vi göra för att få på plats en sådan kundresa? 

Jag tror att det företag behöver göra är att; lägga konkurrensfaktorn åt sidan och istället fokusera på att bygga affärsmodeller med fungerande intäktsdelning som ger en win-win-win för samarbetande leverantörer och slutkund som konsumerar tjänsten.  Istället för att sträva mot att äga kunden, är det bättre att fokusera på att bli bäst på att leverera sin kärnkompetens, och tillsammans med partners, leverantörer, och kanske även konkurrenter skapa en gemensam tjänst i världsklass som vida överskrider kundens alla tänkbara förväntningar. 

Man måste vara modig och byta fokus från kundägarskap till kundnytta och kombinera tjänster i en samverkansekonomi.  Med APIer och applikationsnätverk har man tillgång till de nödvändiga legobitar som behövs för att bygga en strömlinjeformad kundupplevelse men det viktigaste är det paradigmskiftet som möjliggör affärsmodeller som inkluderar, involverar och säkrar att alla parter inklusive slutkund sitter i vinnarsätet. 

De företag som lyckas med det här förändringsarbetet kommer att vara marknadsledare i en nära framtid och de företag som jag vill vara kund hos.  De kundupplevelser som förmedlar nytta och värde genom en smidig och enkel process utan att kompromissa med min integritet eller mitt personliga data är de tjänster som jag vill använda och betala för. 

Är du redo att bygga er del av en strömlinjeformad kundupplevelse och bli del av samverkansekonomin? 

Kontakta oss på Enfo – vi vill gärna ta diskussionen vidare och hjälpa er framåt! 

#itisallaboutintegration 

 

 

Kristina Lid
Enfo Integration 
kristina.lid@enfo.se
LinkedIn

 

 

 

 

Dela