Skip to main content

Bild

Image

Person using meeting room device
Blogg

Hur väljer du rätt business intelligence-verktyg?

Sektioner

Text

Mängden data växer exponentiellt och med detta kommer även stora fördelar för de företag som kan hantera sin data på ett smart och effektivt sätt. Data i sig är inte nyckeln till framgång utan det är hur du lyckas integrera och nyttja den i din organisation och i dina beslut. 

 

Rätt hantering och att ha tillgång till relevant data, när du behöver den, bidrar till välgrundade beslut och bättre insikt i verksamheten. I förlängningen leder det även till bättre finansiella resultat. Så det är helt klart en konkurrensfördel som du borde ta kontroll över. Att ha koll på sin data är det som får företag att förbli konkurrenskraftiga och ligga i absoluta framkant. Detta är knappast någon nyhet och det är heller ingen nyhet att en modern Analytics-lösning är något som de flesta prioriterar högt och det är förståeligt. Data är vägen till värde - om det används rätt.

Men vägen till att skapa värde är inte alltid enkel. Det omfattar många val och beslut. Vilket verktyg ska du välja är en sådan fråga och den är väldigt viktig. Det du behöver fråga dig är dock snarare vilket verktyg som tillgodoser just dina behov? Vad är syftet och hur uppnår du det bäst? Det är här förvirring kan uppstå.

Är standardiserade rapporter och dashboards viktigast för er, eller står avancerade analyser högst upp på er kravlista?

Author

Louise Hardne

Author's title

Enfo Sales and Marketing

Text

Till att börja med måste du förstå vad du vill analysera och även hur behovet ser ut i resten av organisationen. Är standardiserade rapporter och dashboards viktigast för er, eller står avancerade analyser högst upp på er kravlista? Vill de anställda själva kunna skapa och designa sina rapporter med ett Self Service-verktyg? Ja, då är användarvänligheten om möjligt ännu viktigare i er organisation. När du ska välja verktyg måste du först ha koll på de interna behoven, det är ju användarna som i slutändan ska älska att använda verktyget. Sedan måste du förstå skillnaden mellan de olika verktygen för att kunna göra en relevant jämförelse och fatta ett beslut. Eftersom alla organisationer har olika krav betyder det att det inte finns ett universellt rätt svar på vilket verktyg som är bäst. Svaret blir som så många gånger förr - “det beror på”. Svaret bygger alltså på de interna förutsättningarna och behoven. Det i sin tur kräver research för att säkerställa att ni hamnar rätt.

Vi på Enfo har märkt att kunder ibland behöver lite vägledningen i denna djungel. Många saknar den djupare förståelsen som behövs för att fatta ett välgrundat beslut. Vi vill hjälpa dig i din research och har därför tagit fram en plattformsjämförelse mellan de två mest dominanta verktygen på den svenska marknaden. Vi hoppas att denna guide ska bringa mer klarhet i frågan. Tveka inte att höra av dig om du har funderingar kring det vi tar upp i guiden eller vill ha en konsultation.

 

Louise Hardne, Enfo Sales and Marketing
073 3034977

Dela