Skip to main content

Bild

Image

2019-04-29-Enfo-web-001.jpg
Blogg

Kom igång med integration – 4 saker att tänka på

Sektioner

Kom igång med integration – 4 saker att tänka på

Text

Står du också inför utmaningen att få era olika system och applikationer inom företaget att börja kommunicera bättre med varandra? Kanske är det ett leveranssystem som ska kopplas ihop med lagersaldo, eller lönesystemet som ska kopplas ihop med era utbetalningar? Oavsett vad det är för integration som ni behöver så krävs det en del kunskap. Dagens teknik utvecklas snabbt och valmöjligheterna är stora. Därför finns en hel del saker att tänka på. I detta inlägg delar vi med oss av fyra användbara knep att ha med sig i arbetet.
 

1. Planera och förankra beslutet väl

I alla stora beslut är förankring en viktig aspekt. Det gäller att få med alla på resan. Så när du bestämt dig för att titta på nya integrationer så ska du börja med att förankra beslutet väl inom organisationen. Börja med att beskriv vad ni ska göra och varför så att fler är med på tåget från start.

Ta fram en målbild. Hur stor är denna satsning för din organisation? Det kan styra val av lösning. Om ni exempelvis bara vill skapa några få integrationer per år, eller om ni är i en stark tillväxtfas så kan det vara dumt att satsa på dyra on-premise lösningar. Då är det mer kostnadseffektivt att köpa en molntjänst där du bara betalar för de integrationer som du kommer använda just nu och samtidigt ge dig möjlighet att skala med behoven.

En viktig del i planeringen är att redan i starten tänka på design, utveckling, förvaltning och drift. Ska ni vidareutbilda egen personal, ta in konsulter eller köpa helhetslösningen som en tjänst? Varje lösning har sina möjligheter och utmaningar, så det gäller att hitta din perfect match. Ska ni lösa detta själva så är det extra viktigt att beslutet är förankrat med personalen som ska leverera och förvalta senare. De ska ha tid och lust att både leverera, förvalta och lära sig ny teknologi.  

2. Undvik för många leverantörer

Ny teknologi kräver annan kompetens och väljer du att ta in extern hjälp ska detta vara anpassat efter era behov. Undvik att välja allt för många leverantörer för att få hjälp med olika delar av det här pusslet. Det kan verka kostnadseffektivt till en början, men det skapar extra administration och olika parallella leveranser som du sedan behöver ha koll på. Försök därför att välja en leverantör som kan hjälpa dig hela vägen. Från design av integrationen till utveckling, förvaltning och drift. Det skapar effektivitet i arbetet såväl som håller nere kostnaderna.

3. Lägg fokus på en skräddarsydd lösning

Olika företag har olika förutsättningar. Oavsett vilka integrationer du vill ha och vilka lösningar du är ute efter så är förarbetet och designen väldigt viktig för lösningens hållbarhet och framtid. Det är själva grunden till ditt nya system.

Eftersom ditt system kräver individuella lösningar så bör du ta hjälp av experter som tar sig tid till att ta fram en integrationslösning som fungerar för just er. Det är också viktigt att det är en lösning ni kan växa med. Att ha flexibiliteten att kunna lägga till integrationer enkelt när behoven uppstår är en viktig aspekt för företag som värderar skalbarhet.

4. Glöm inte GDPR

Hantering av personuppgifter kräver att informationen krypteras när det skickas, men glöm inte att även övrig data bör krypteras då det kan innehålla känslig information och affärshemligheter. Gör det till en vana att kryptera all din data. Det skapar ett bättre helhetsskydd och du kan mycket lättare exponera informationen på internet och därmed vara mer agil.

Undvik en design som gör att informationen mellanlagras eller kan hamna på integrationsplattformen när fel uppstår. En viktig del i GDPR är nämligen att veta vilken information du har och var, och att du utan dröjsmål kan plocka fram eller ta bort den. Om integrationsplattformen behöver lagra data när fel uppstår så är det värt att fundera över lösningar som gör det möjligt för applikationsansvariga att komma åt sin data och felhantera den själva på integrationsplattformen. Alltså utan att en integrationsspecialist behöver blandas in. Och behöver externa parter blandas in måste du se till att det finns processer på plats för hantering av GDPR. Exempelvis tystnadsplikt, biträdesavtal etc.  

Ett annat område du behöver beakta utifrån GDPR är loggningssystem som är kopplat till integrationsplattformen. Här gäller det att välja ett modernt system som har GDPR-aspekter inbyggt. Det kan exempelvis innebära att man kan välja bort att logga vissa integrationer eller att bara lagra data ett kort tag om det behövs för felhanteringen.  

Ny teknologi skapar nya möjligheter

Hoppas att dessa tips har varit hjälpsamma och inspirerar dig till att tänka nytt kring integrationer. Mycket har hänt inom området och ny teknologi skapar nya möjligheter hela tiden. Att beställa integrationer som en tjänst kan exempelvis vara ett sätt att både skräddarsy lösningen utifrån era behov och dessutom komma igång snabbt för att sedan växa. Eftersom lösningen är agil och ofta molnbaserad kan du växa i din takt och din leverantör tar ansvar för att integrationerna fungerar felfritt och är uppdaterade hela tiden.

Vill du veta mer om möjligheter och utmaningar när du bygger hållbara integrationer för din organisation? Vi har tagit fram en guide som hjälper dig att hitta den bästa lösningen för din organisation. Ladda ner “IT-chefens guide till framtidssäkrade integrationer” idag.

Du kan självklart även kontakta mig och mina kollegor om du vill diskutera hur vi kan skapa en integrationslösning som passar just ditt företag och era utmaningar.

Dela