Bild

Digitaliserad process för finansiering ersatte manuellt arbete på Kommuninvest
Sektioner
Text
Kommuninvest är ett kreditmarknadsbolag som verkar utan ekonomisk vinning och ägs av dess medlemmar; kommuner och regioner. Vid slutet av 2020 uppgick utlåningen till över 440 miljarder kronor. Kommuninvest har sett behovet av att digitalisera och automatisera sina processer för att frigöra mer tid till att föra en dialog med sina kunder och effektivisera de steg som krävts för att låna ut kapital.
I samarbete med Enfo har ett digitaliseringsteam skapat ett flertal digitala tjänster. Syftet har varit att underlätta för det team som har närmast kontakt med kunderna och att även skapa möjligheter för kunden att exempelvis digitalt skicka offertförfrågningar och signera lånehandlingar med Mobilt BankID.
Med målet att automatisera utlåningen till 2020
Den verkställande ledningen på Kommuninvest har tillsammans med IT-avdelningen uppmärksammat, precis som för många andra företag, att de står inför en stor utmaning i samband med det digitala landskapets förändring. De har därmed också insett vikten av att möta nya kundbehov och kundbeteenden. Med Enfo som partner arbetade ett team inom IT-avdelningen på Kommuninvest med kompetenser inom bland annat systemarkitektur, molnbaserad utveckling, UX, krav och test, integration och processutveckling. Teamet utgick från ett agilt perspektiv och strävade efter att automatisera de processer och kontroller i samband med utlåning som bolaget hanterat manuellt i många steg.
”Med hjälp av Enfo har vi lyckats digitalisera finansieringsprocessen. Vi har skapat en mer effektiv utlåning både för våra kunder och internt för Kommuninvest”, säger Christofer Ulfgren, CIO, Kommuninvest.
Image

Med hjälp av Enfo har vi lyckats digitalisera finansieringsprocessen. Vi har skapat en mer effektiv utlåning både för våra kunder och internt för Kommuninvest"
Text
Större fokus på kundkonsultation
Kommuninvest har ett Nöjd-Kund-Index (NKI) på 89 procent och företaget strävar efter att både bibehålla och förbättra detta resultat. En betydande drivkraft som Kommuninvest belyst i arbetet att digitalisera är frigörande av resurser för att i större utsträckning ha möjlighet att konsultera kunden och lägga mindre tid på hantering av data och dokument analogt. Det team som tagit fram en lösning kring detta konstruerar molnlösningar på Microsofts Azure-plattform. Genom flera iterationer har man implementerat mikrotjänster via deras existerande webbplattform, KI Finans.
Syftet har varit att ge kundgruppen på Kommuninvest både mer tid till kundkontakt och att i mindre utsträckning behöva ta tid till att hantera papper och mata in siffror manuellt i system som finns på plats sedan tidigare.
”En stor del i detta arbete är också att identifiera masterdata för att i automatiseringsprocessen kunna integrera befintliga system hos Kommuninvest. Vi har även utvärderat och tillsammans valt de e-tjänster som vi vill använda i automatiseringen; e-signering, autentiseringslösningar samt integrationsplattformar. Vi har också satt upp kriterier baserat på troliga hypoteser och sedan tagit fram en proof-of-concept (POC) med bästa lösningen,” säger Gustaf Ridderstolpe, Business manager inom området Cloud and application development på Enfo.
Från fax och skanner till elektronisk signering
Under 2018-2020 arbetade digitaliseringsteamet med att produktionssätta ett flertal digitala tjänster i produktion. Kommuninvest och Enfo har sedan fortsatt arbetet med att förenkla för sina kunder genom vidareutveckling av bland annat applikationen för signering i KI Finans, som möjliggör för kunderna att signera låneavtal med Mobilt BankID. Tjänsten erbjuds nu till samtliga kommuner, regioner och helägda bolag. KI Offert, där kunden kan begära en digital offertförfrågan från Kommuninvest, har under året utvecklats vidare i samråd med kunder och byggts på så att förfrågningar nu automatiskt registreras i Kommuninvests interna system och en offert skapas baserad på kundens önskemål. I dag kan också affärsavslut göras direkt i KI Finans.
Flera av de processer som tidigare krävt manuell hantering har i dag blivit automatiserade och digitaliserade i modern tappning med stöd av Enfos experter. Utvecklingsteamet arbetar ständigt och iterativt för att förbättra och utveckla dessa tjänster i samråd med berörda på Kommuninvest och deras kunder. Att investera i ett mer modernt sätt att arbeta, det vill säga att nyttja fördelarna med elektronisk signering och automatisering, fick snabbt ett mycket positivt bemötande av både anställda på Kommuninvest och deras kunder.