Bild

Molnmigrering resulterade i besparingar – Destia förlitar sig på en skalbar hybridlösning
Sektioner
Text
Destia ansvarar för Finlands vägnät och infrastrukturen i deras livsmiljöer. Det arbetet kräver tillförlitliga informationssystem och snabb utveckling av tjänster. Enfo planerade och genomförde Destias migrering som innebar att en stor del av Destias affärskritiska system flyttades till molnet.
Enfo är sedan länge Destias IKT-partner och stöder Destia bland annat när det gäller molnplattformarkitektur och drift till molnmiljöer. ”2018 tog Destia tjänstemodellen Cloud Care i bruk som innebar att Enfo utsåg en så kallad ”Trusted Advisor” som ansvarar för molnarkitekturen medan Azure-teamet tillhandahöll gedigen kompetens till molnmiljön. Tjänstemodellen ger Destia flexibel assistans för att snabbt reagera på de behov som uppstår och smidigt kunna kommunicera”, konstaterar Account Director Rami Virta som ansvarar för Destias kundrelation till Enfo.
När det gäller Destias strategi står digitalisering högt på dagordningen och förutsätter att man snabbt utvecklar, driftsätter och bygger upp nya tjänster. Avsikten med Cloud Care var att påskynda implementeringen av nya lösningar, men samarbetet utökades till att även migrera nuvarande system.
Tjänstemodellen har försett Destia med en agilitet: behov tillgodoses snabbt och kommunikationen är smidig.
Text
”Supportavtalen för plattformstjänsterna höll på att löpa ut för flera kritiska affärs- och stödsystem, medan applikationernas livscykel ännu inte var till ända. Alternativen var att starta ett större projekt för att förnya plattformarna eller att satsa på en större investering för fortsatt IT-stöd. Microsoft erbjöd fortsatt support utan extra kostnad ifall systemen migrerades till molnet. Detta sporrade oss till att migrera systemen”, säger Solution Architect Petrus Lehtimäki på Enfo.
Molntjänst främst för affärsnyttan
Våren 2019 inledde Destia arbetet med att planera molnmigreringen tillsammans med Enfos IT-arkitekter. Enfo var ett naturligt val eftersom de var välbekanta i Destias driftsmiljö och kunde hjälpa till med verksamhetsutvecklingen.
”När det gäller att utlokalisera tjänster har Enfo i många år varit en pålitlig partner för Destia och vi förlitar oss på deras kompetens även när det gäller Azuremiljön. Med tanke på våra resurser beslutade vi att anförtro hela molnmigreringen till Enfo medan vår uppgift endast bestod i att testa systemfunktionerna efter migreringen. Samarbetet gick bra och vi höll oss inom överenskomna tids- och budgetramar”, säger Heli Rissanen, ICT Service Manager på Destia.
Molnmigreringen omfattade en betydande del av Destias system och databaslösningar. ”Till molnet överfördes till exempel den viktiga integrationsmiljön och flera affärskritiska system för inköpsfakturor, betalningar och kassa. En del av de andra systemen som optimerades i samband med migreringen blev stabilare med små förändringar”, säger Lehtimäki.
Vi förlitar oss också på Enfos expertis i Azure-miljön. Samarbetet gick bra och vi kunde hålla oss till överenskomna schema och budget.
Text
Tidtabellen var hårt pressad eftersom supportavtalen höll på att löpa ut och kostnader på upp till hundratusentals euro för fortsatt support skulle undvikas. Med detta som utgångspunkt valdes prioriteringar för projektet och de mest utmanande migreringarna genomfördes fram till midsommaren 2019. Det var viktigt för Destia att de mest kritiska förändringarna genomfördes före vintern samma år. Vinterväghållningens databasmiljö förnyades i sin helhet, även om hela systemet inte flyttades till molnet. Kritiska funktioner hölls kvar i Enfos datacenter men vissa delar överfördes till molnet så att systemdata skulle kunna användas med hjälp av de analysverktyg som fanns i molnet. Det resulterade i en skalbar och stabil hybridlösning.
Det viktigaste är noggrann planering
Destias projekt hade ett utmanande utgångsläge. Överföringen inkluderade ett stort antal unika driftsmiljöer med komplexa tekniska beroendeförhållanden. Systemen omfattade olika applikationers databaser, som även användes korsvis. Man behövde ta hänsyn till befintliga licenser eftersom de i hög grad inverkade på den totala kostnaden. Alla system fick inte längre support från applikationsleverantören. Enfos nästan tioåriga erfarenhet och kunnande om Destias verksamhetsmiljö var värdefull.
För att lyckas med projektet krävdes grundlig planering och analys av miljöns utgångsläge. ”En modellering av de tekniska beroendeförhållandena togs fram med hjälp av molntjänster. Kundens behov och intressen styrde planeringen, inte teknik eller Enfos affärsverksamhet. Alla parter som behövdes samarbetade: Destias affärsenheter, applikationsutvecklarna och administratörerna. Resursbehovet bedömdes grundligt i förväg och utifrån Destias önskemål tog Enfo så mycket ansvar som de ansåg nödvändigt för helheten liksom samordnade arbetet delvis direkt med applikationsleverantörerna. "Destias arbetsbörda minimerades - deras insatser behövdes tidvis närmast för att bekräfta beslut", berättar Lehtimäki. Det visar på ett starkt förtroende: på Destia visste man att Enfos team sätter Destias intresse i första rummet."
Enfos team bestod av mycket kompetenta experter vars främsta fokus var att visa kunden de fördelar som ett långsiktigt samarbete medför. Projektet gav även en möjlighet till kontinuerlig utveckling, vilket också överensstämmer med Enfos värdegrund. Man fokuserade på en applikation åt gången så att migreringen kunde genomföras i ett system åt gången på ett smidigt sätt.
Destia visste att Enfos team satte Destias intresse först i deras arbete.
Text
Stora besparingar och molnmigreringens andra fas är nu i sikte
Molnmigreringen har gett Destia betydande besparingar då man har sluppit kostnader för fortsatt support och optimerade databaslicenser. Med tanke på IT-infrastrukturen kan ytterligare besparingar uppnås när man betalar för infrastruktur per användning. Dessutom gör denna molnmigrering det möjligt att snabbare och mer flexibelt utveckla och bygga ut nya tjänster.
”Servrarna har flyttats till Azure och Microsoft fortsätter att erbjuda support åt dem. För Destias del blir den största fördelen besparingar när det gäller serverkostnader”, säger Heli Rissanen. ”Målet är att även flytta resten av systemen till Azure, såvida deras drift tillåter det. När vi skaffar nya system kräver vi att de fungerar i Azuremiljön.”
Om Destia
Destia är ett finländskt infrastruktur- och byggtjänstföretag som förutom att bygga, underhålla och planera såväl vägar och järnvägar som trafik- och industrimiljöer även planerar kompletta boendemiljöer. Destias lösningar gör det möjligt att förflytta allt från människor och varor till tjänster och energi. Destias kunder är industri- och affärsföretag, kommuner och städer samt statliga myndigheter.
Är du intresserad av molntjänster? Vi erbjuder hållbara, långsiktiga plattformslösningar med hög säkerhet efter våra kunders kapacitetsbehov. Vi hjälper dig att hitta den lösning som är bäst för din verksamhet.