Bild

Swedish Match – underhållslösning i världsklass
Sektioner
Text
Enfo och Swedish Match har tecknat ett globalt avtal avseende systemstöd och verksamhetsutveckling för Swedish Match underhållsverksamhet.
Enfo kommer att leverera service- och underhållssystemet Maximo Asset Management och verksamhetsstöd till flera av Swedish Matchs utvalda fabriker i Sverige och USA, med option att lägga till fler siter allteftersom.
Utmaningen
Swedish Match genomförde en intern förstudie våren 2013 och konstaterade tydligt att det behövdes ett bättre underhåll för att kunna förbättra sin produktion. Det framkom att man hade många olikheter mellan siterna och en gemensam underhållsstrategi och systemstöd behövdes. Swedish Match sökte en leverantör med global förmåga som kunde både system och verksamhet. De hade flera system och leverantörer att välja mellan när de skulle ta det viktiga beslutet om ett systemstöd och verksamhetsutveckling för sin underhållsverksamhet. Efter en diger urvalsprocess föll valet på Enfo som i slutändan bedömdes ha det mest attraktiva erbjudandet. Swedish Match ska växa med nya siter samt förvärv och vill ha snabbare ROI på dessa.
Lösningen
Swedish Match valde ett av Enfos förpaketerade Maximo då vi kunde visa upp starka referenser och vårt erbjudande var verksamhetsnära. Risken för Swedish Match var reducerad gällande både genomförandetid och kostnad då de valde vårt förpaketerade Maximo. Projektet drar igång omedelbart och IBM Maximo Asset Management ska vara på plats under 2014. Första steget är att representanter från Enfo och Swedish Match tillsammans har ett underhållsseminarium för att ordentligt analysera nuläget samt för att staka ut vägen framåt och säkra upp att Swedish Match får ut maximalt värde av sin investering av Maximo Asset Management.
"Vi fick ett mycket gott intryck av Enfo och har gett dem förtroendet att utveckla vår underhållsverksamhet samt implementera ett systemstöd. Enfos paketerade tjänster och produkter möter upp bra mot våra behov och vi ser också att den kunskap och best practice som Enfo erbjuder ger oss ett stort mervärde", säger Mattias Wermé, global projektledare på Swedish Match.
Nyttan
Genom att Swedish Match valde Enfos förpaketerade Maximo är projektet snabbt igång och kunden får nytta av vårt koncept Hela vägen till värde med sin investering, genom att vi har skapat en Best Practice utifrån vår gedigna verksamhetserfarenhet och systemkunskap. Idag har Swedish Match flera olika lokala underhållssystem och de får nu ett gemensamt underhållssystem för sin underhållsverksamhet.
"Det ska bli oerhört spännande att arbeta med Swedish Match och de kommer absolut att bli en nyckelkund till oss. Det är extremt viktigt att enas om ett nuläge och ha en gemensam tydlig målbild vart man vill nå med sin verksamhet. Att vi på Enfo har tagit fram ett antal paketerade lösningar som innehåller bland annat processer, nyckeltal och systemstöd gör att vi verkligen kan erbjuda rätt lösning för Swedish Match", säger Henrik Nyström, affärsområdesansvarig på Enfo.
Swedish Match tillverkar och säljer tobaks- och tändprodukter och har en stark position både i Skandinavien och på många andra marknader. Den globala arenan sätter oavbrutet press på marginalerna, och för alla tillverkande företag står maskinernas upptid och tillgänglighet i ständigt centrum. I takt med att produktfloran kontinuerligt har breddats, har kraven på tillgänglighet och underhåll på de tillverkande maskinerna skärpts.
Mattias Fritz Wermé arbetar som global projektledare på Swedish Match och fungerar som länk mellan verksamhetens behov och IT-sidan.
"Slitaget gjorde att vi behövde få bättre koll på maskinernas kostnad och kapacitet. Vi insåg att vi behövde optimera användningen av existerande utrustning för att hålla driftskostnaderna i schack och på så sätt förbli konkurrenskraftiga."
Vi fick ett mycket gott intryck av Enfo och har gett dem förtroendet att utveckla vår underhållsverksamhet samt implementera ett systemstöd.
Text
Hela vägen till värde
Swedish Match var tidigare beroende av flera olika lösningar för att hantera underhållet på anläggningarna, något som gjorde det svårt att jämföra och förbättra processerna. Med siktet inställt på en standardiserad lösning scannades därför marknadens utbud. IBM Maximo Asset Management, en integrerad plattform för hantering av underhållsarbetet, visade sig bäst matcha kriterierna. Tillsammans med IBMs partner Enfo och deras koncept Hela vägen till värde implementerades IBM Maximo på tre olika tillverkande anläggningar i Sverige och USA.
"Vi ville få fabrikerna att tänka likadant trots att de hade skilda förutsättningar", säger Mattias Fritz Wermé. "Tillsammans med Enfo diskuterade vi igenom processerna, kapade allt onödigt och fick på så sätt en genväg för att uppnå värde snabbare. Att först nå konsensus om nuläget är oerhört viktigt för att implementera en verksamhetsanpassad lösning."
Fördubblat utfört underhåll
När den nya lösningen tas i bruk fullt ut, kommer Swedish Match att kunna jämföra arbetsflöden, dela erfarenheter och implementera förbättringar. Förutsättningarna finns då för ett proaktivt underhåll, med bättre möjligheter att planera och förebygga maskinstopp – något som redan blivit verklighet på vissa produktionslinjer i USA.
"Hittills har vi kunnat fördubbla antalet utfört förebyggande underhåll", säger Mattias Fritz Wermé. Förhoppningen är ju att det här ska leda till ökad tillgänglighet och produktivitet.
Investeringen betalar sig
Den förbättrade överblicken när det gäller lagerhållningen, har skapat förutsättningar för två procents besparingar per år och anläggning. Fler förbättringar väntas och Mattias och hans arbetsgrupp räknar med att investeringen ska betala sig på tre års sikt.
"Vi ville inte bara ha en underhållslösning som hjälpte oss här och nu, utan även i framtiden. Mitt råd till andra är att ha en tydlig vision om vad ni vill ha, att hålla er till standardlösningar och att göra en tydlig kravspec gentemot leverantören."