Bild

Systemintegration som en tjänst säkrar tillväxt hos Bluewater Group
Sektioner
Text
Bluewater Group har en vision om att alla ska ha tillgång till rent vatten. Bolaget grundades med ambitionen att göra världens hav renare så att människa och natur kan leva i balans. Genom innovativa vattenrenare som på ett effektivt sätt filtrerar bort kemikalier, läkemedelsrester och giftiga metaller har bolaget arbetat fram dricksvattenlösningar som är tillgängliga lokalt.
Att bygga för framtiden
Bluewater ville närma sig slutkunden för att kunna erbjuda rent vatten på ett så kostnadseffektivt sätt som möjligt. De insåg snabbt att en e-handelsplattform skulle vara vägen framåt och projektet startades till följd därav. Väldigt snabbt insåg de att e-handeln skulle ställa helt nya krav på deras IT-miljö och behov av systemintegration, något som inte fanns när e-handelsprojektet startade. Bluewater började därför att leta efter en integrationslösning där fler system skulle kunna integreras i framtiden på ett kostnadseffektivt sätt och därmed underlätta tillväxt.
Detta blev startskottet på Bluewater och Enfos gemensamma resa mot en skalbar och flexibel IT-miljö där integrationer köps som en tjänst och där Bluewater tryggt kan lita på att integrationerna bara fungerar utan krav på många interna resurser.
”Detta samarbete innebär att vi kan möta nya tekniska utmaningar med hjälp av tjänsten Integration as a service och vår partner Enfo. Att Enfo tar ett helhetsansvar för våra integrationer innebär att vi kan fokusera på det vi verkligen brinner för – att rena världens hav," säger Peter Selemark, Business Development på Bluewater Group.
Att köpa integration som en tjänst är framtiden
Systemintegration blir en allt vanligare fråga då antalet system och applikationer växer i en organisation. Men när fler system adderas blir miljön ofta komplex ganska fort och det är lätt att tappa kontrollen. Att införa en IT-infrastruktur var ett måste, men en traditionell integrationsplattform var aldrig aktuell för Bluewater. Det skulle kräva för många interna resurser, medföra höga initiala kostnader samt vara för trögrörlig. Valet föll därmed på en flexibel on-demand tjänst där Bluewater istället betalar för faktisk användning.
Integration as a service bygger på enkelhet. Genom att välja integration som en tjänst får organisationen tillgång till den senaste teknologin i molnet utan en större initial kostnad. Det skapar mer flexibilitet och eftersom Enfo dessutom förvaltar tjänsten och ser till att experter håller integrationerna uppdaterade behöver Bluewater heller inte bidra med särskilt mycket interna resurser.
Image

"Med tjänsten Integration as a service tänker vi på våra kunders framtid. Vi säkerställer en infrastruktur som är framtidssäkrad och har en kostnadseffektiv prismodell. Och det bästa av allt – den finns i molnet, i just Bluewaters fall i IBM Cloud."
Text
Genom samarbetet med Enfo och tjänsten Integration as a service kan Bluewaters innovativa resa mot renare hav fortsätta. De kan öka digitaliseringstakten och närma sig sin slutkund och samtidigt veta att integrationerna fungerar friktionsfritt i molnet.
”Jag är säker på att integrationstjänsten Enfo tagit fram åt oss kommer att bli allt viktigare över tiden. Samarbetet har fungerat utmärkt och vi har nu satt grunden för expansion och resan mot renare hav världen över," säger Peter Selemark.
Nyfiken på att veta mer om hur er verksamhet kan stärkas genom integration som en tjänst? Kontakta oss direkt så berättar vi mer.