Skip to main content
Artikel

Med nyfikenhet och entusiasm blir den digitala transformationen en framgångssaga

Sektioner

Wen Liu och Monica Claesson på Enfo

Text

Ett samhälle i konstant förändring innebär nya behov och områden att behärska. IT-tjänsteföretaget Enfo uppmanar bolag som står inför en digital förändringsresa att inte avskräckas, utan att istället fokusera på möjligheterna digitaliseringen ger, såväl för medarbetarna som för tillväxten.
– För att kunna möta nya behov och framtidssäkra sin verksamhet krävs en stor dos nyfikenhet, flexibilitet och entusiasm, säger Monica Claesson, strategisk rådgivare på Enfo.
 

I Sverige ligger vi långt fram vad gäller den pågående digitaliseringen. För den yngre generationen och även startups är det ofta en självklarhet att vara datadrivna och digitalt bevandrade, men för många bolag behövs extern hjälp för att genomgå en lyckad digital transformation där man nyttjar värdet av data till fullo.

– Vi brukar börja med att ha en workshop tillsammans med kunden, där vi identifierar möjligheterna och börjar skissa på en skräddarsydd digitaliseringsplan utifrån kundens specifika behov, säger Monica Claesson på Enfo.

Enfo har över 50 år i branschen men arbetskulturen är ung. Tillsammans besitter de en bredd, inte bara avseende de många spetskompetenserna.

– Vi har skapat en inkluderande kultur bestående av mångfald, både vad gäller ålder, kön och etnicitet. Något som både främjar den interna tillhörigheten inom Enfo men även något som ger ett värde för kunden.
 

Universeum – när digitalisering bidrar till tillgänglighet

Digitalisering handlar dock inte bara om data och tillväxt; det finns många exempel på hur modern teknik ökat tillgängligheten och därmed genererat annan typ av nytta i samhället. Enfos samarbete med det populära vetenskapscentret Universeum i Göteborg är ett sådant exempel.

Deras digitala transformation fick sig en rejäl skjuts i och med coronapandemin då de lyckades realisera en idé de haft under många år: att skapa en digital upplevelse för att kunna göra nytta för fler än de som har möjlighet till fysiska besök.

– Arbetet med att bygga fram det digitala Universeum gav oss ett tillfälle att använda såväl vår spetskompetens inom digitala plattformar som vår kunskap om marknadens stora molnleverantörer, berättar Monica Claesson, och fortsätter:

– Samtidigt är det viktigt för oss att bidra till de värden som Universeum står för, med kunskap och lärande för alla. Detta är också centralt för oss på Enfo och går hand i hand med vår vilja att arbeta för en mer hållbar och intelligent morgondag.
 

Data Innovation Summit 5 maj

Att lyckas med en digital transformation kräver nyfikenhet, kunskap och en genomarbetad strategi. Den 5 maj deltar Monica Claesson som talare på Data Innovation Summit där hon pratar om och besvarar frågan: Vad kan vi i digitaliseringens tidsålder lära av ett Formel1-lopp?

– Man kan säga att förmågan att köra fort skapas av att kunna titta bakåt, samtidigt som man monitorerar nutiden och modellerar framtiden, säger hon och tillägger:

– Tänk inte uppåt – tänk framåt!

Text

Bildtext: Wen Liu och Monica Claesson på Enfo

 

Om Enfo
Enfo är ett nordiskt IT-tjänstebolag med över 800 experter som både utvecklar och driver digitala lösningar i molnet. Vi har bred kompetens inom områden som exempelvis digital säkerhet, data och analytics, applikationer, integration och affärslösningar. Vi ser till att våra kunders data är säkra och att deras beslut bygger på högkvalitativa data, och vi har även ett nära samarbete med partners som bland andra AWS, IBM, Microsoft, SAP och TIBCO. 

 

Artikeln publicerades som annons på DI.se/digital den 25 april 2022.

Dela