Annons: Newbody – med fokus på resultat och samarbete
Sektioner

Text
Sedan 1987 har Newbody hjälpt ungdomar att tjäna pengar till klassen eller laget genom att sälja baskläder, såsom underkläder, strumpor och t-shirts. Med flertalet olika leverantörer har det varit avgörande för Newbody att ha en bra översikt över hela orderflödet – från kundorder till leverans hos slutkund.
Tillsammans med Enfo har Newbody skapat en portal som möjliggör, effektiviserar och säkrar denna process. Det innebär att en designer baserad i Sverige kan ha direktkontakt med producenten baserad i till exempel Asien.
Tillväxt genom digitalisering
För att Newbody ska kunna säkerställa att de alltid kan erbjuda och leverera de bästa produkterna till sina kunder är ett snabbt och nära samarbete med leverantörerna av yttersta vikt. Fram till 2015 hade Newbody inget system för inköp och allt arbete gjordes manuellt. Det fungerade till en början men innebar en högre arbetsbelastning samtidigt som det kunde orsaka felaktiga inköp.
Genom digitalisering av processer och med en egen portal blev det möjligt att växa och öka produktions- och leveranskvalité. Lösningen innebär att samla alla detaljer kring en order i ett system, där ändringar kan göras direkt av både kunder och leverantörer och där det går att hantera hela kedjan från lagd beställning till att kunden får sina produkter.
Image

För att Newbody ska kunna säkerställa att de alltid kan erbjuda och leverera de bästa produkterna till sina kunder är ett snabbt och nära samarbete med leverantörerna av yttersta vikt.
Text
En och samma kontakt på Enfo
Gunnar Stenberg, IT-chef på Newbody kan genom samarbetet fokusera på hans jobb utan att oroa sig för ordrar och system.
"Att komma till jobbet på morgonen och veta att alla system är redo för dagen som kommer gör att vi kan lägga fokus på det som är viktigt. Vår dedikerade Service Delivery Manager betyder att vi har en kontakt för alla våra interaktioner med Enfo."
Newbody family
Newbody hjälper ideella grupper att tjäna pengar till sina mål. På ett enkelt sätt gör de det möjligt för idrottsföreningar och skolklasser att tjäna pengar till sina mål, effektivt och utan ekonomisk risk. Företagets startades 1987, har idag 45 anställda och omsatte 206 miljoner kronor år 2020.
Nedan listar företaget tre punkter och tips för framgångsrika IT-projekt:
-
Välj en leverantör som lyssnar
Det är viktigt att leverantören lyssnar istället för att direkt börja sälja en plattform. Att de lyssnar och frågar efter behov och senare kommer med förslag som de har anpassat efter företagets behov. -
Förståelse av affärsmodellen
Grundregeln för ett riktigt bra samarbete för båda parter är att leverantören alltid måste förstå hela er affärsmodell. -
Trygghet i att välja en större leverantör
Det finns såklart för- och nackdelar med att välja en stor leverantör men en av de stora fördelarna är att man genom en stor leverantör får trygghet på köpet.
Image

Att komma till jobbet på morgonen och veta att alla system är redo för dagen som kommer gör att vi kan lägga fokus på det som är viktigt.
Text
Resultaten du vill ha, människorna du älskar att arbeta med
Enfo är ett nordiskt IT-tjänstebolag med över 800 digitala experter. Genom kunskap utvecklar de och driver IT-lösningar i molnet. De arbetar för en mer hållbar och intelligent värld där teknologi stärker människor, affärer och samhällen samt stöttar deras utveckling.
Artikeln publicerades som en annons i Högsbo-Sisjön nr. 4/2021.