Skip to main content
Pressmeddelande

Nordic Choice Hotels - lyckat hållbarhetsarbete och bättre kundupplevelse med skräddarsydda data

Sektioner

Image

Applications - Nordic Choice Hotels

Text

Sedan några år tillbaka har Nordic Choice Hotels legat i framkant i branschen när det kommer till digitala tjänster för sina gäster – en satsning som möjliggörs med hjälp av det nordiska it-tjänstebolaget Enfo. Nu tar hotellkedjan nästa steg i utvecklingen för att kundens vistelse ska bestå av mer än bara ett rum och frukost.

Under 2020 ska Nordic Choice Hotels bland annat fokusera på att ytterligare knyta ihop den digitala upplevelsen med den fysiska. Tanken är att hotellkedjans gäster redan vid bokningstillfället får en personlig relation till Nordic Choice Hotels – exempelvis genom skräddarsydda rekommendationer baserat på egna preferenser. Det kan handla om att få favoritdrycken på rummet vid incheckning eller få tips om restauranger, konserter eller andra aktiviteter som kan passa kunden. Genom Nordic Choice Hotels app kan kunden också genom en interaktiv karta välja rum efter önskemål, till exempel avstånd till hiss eller fönster med havsutsikt. 

”Målet är att Nordic Choice Hotels ska erbjuda den ultimata gästresan, och det möjliggörs med hjälp av att vi använder vår data smart och effektivt. Det är nyckeln till allt. Redan när gästen bokar sitt hotellrum ska vi veta vem det är och vilka önskemål hen har. Naturligtvis sparar och hanterar vi bara den information som kunden själv har godkänt,” säger May Lisbeth Øversveen, chef för området Information management på Nordic Choice Hotels.

Kan skapa innovativa lösningar snabbare

I grunden finns plattformen Mulesoft Anypoint där Nordic Choice Hotels genom API:er öppnar upp informationen från sina centrala system. Tack vare det får hotellgästerna alltid uppdaterade och korrekta uppgifter oberoende av om det är hotellkedjans webbplats eller app som används inför eller under besöket.  

För att skapa större möjligheter att arbeta snabbt och effektivt har Nordic Choice Hotels kompletterat den traditionella it-avdelningen, där Enfo är en naturlig del, med det digitala utvecklingsbolaget eBerry. Här kan hotellkedjans it-utvecklare testa nya idéer och ta fram innovativa produkter och tjänster.

Nordic Choice Hotels behandlar stora mängder data och all datahantering sköts av May Lisbeth Øversveen och hennes team. Det innebär att all insamling av data, förvaltning, analys och kvalitetssäkring samlas under ett och samma paraply, vilket gör det billigare och säkrare att skräddarsy erbjudanden, exempelvis anpassade weekendpaket med konsert- eller teaterbesök. 

Hotellfrukost med data

En direkt effekt har visat sig på hållbarhetsområdet, där varje hotell via en API fått större kontroll över bland annat energiförbrukningen och matsvinnet. Hotellen kan exempelvis styra hur mycket mat som ska dukas fram till frukosten genom en frukostapp.

”Tack vare det kan vi göra prognoser och spara in på både energi och resurser, och slipper slänga så mycket mat. Det går också helt i linje med våra hållbarhetsmål. Samarbetet med Enfo har inneburit att vi kan ligga i framkant på många områden och arbeta mer hållbart,” säger May Lisbeth Øversveen.

Kristina Lid, integrationsansvarig för Nordic Choice Hotels på Enfo, kommenterar samarbetet:
”Nordic Choice Hotels har länge arbetat innovativt och smart med digitala lösningar, och vi är glada över att ha fått förtroendet att vara med på deras resa. Fokus från båda håll har varit ständig utveckling och då finns det alla möjligheter att skapa en gästresa i världsklass,” säger Kristina Lid.

 

Mediakontakt
Stina Thor, Sr. Marketing & Communications Manager, Sweden
Tel: +46 70-214 3324
E-post: stina.thor@enfogroup.com

 

Enfo

Datadriven transformation​

Enfo är ett nordiskt IT-tjänstebolag som möjliggör datadriven transformation för sina kunder. Vi stödjer våra kunder med olika plattformar, informationshantering och affärslösningar för att skapa intelligentare affärsverksamhet. Vi både utvecklar och driver digitala lösningar, och stödjer våra kunder i att lyckas med komplexitet. Vi är 900 nischade experter som jobbar för en intelligentare värld där teknologi stärker individer, affärer och samhällen.​

enfo.se 

 

Nordic Choice Hotels

Nordic Choice Hotels är en av Nordens största hotellkoncerner med över 200 hotell och 17 000 anställda i Norden och Baltikum. Företaget marknadsför kedjorna Comfort Hotel, Quality Hotel och Clarion Hotel, samt 33 fristående hotell. Samtliga hotell är miljöcertifierade enligt ISO 14001.

nordicchoicehotels.se